Lutze Conveying Denmark er navnet på Næstveds nye leverandør af transportbånd til industrien. Virksomheden har lejet sig ind i lokaler på Fiskerhusvej i Ydernæs-industrikvarteret, og de første fem medarbejdere er ansat og i fuld gang med at servicere nye kunder over hele landet.

Det er salgschef Jesper Mørk og Danny Mylting, der varetager salg og administration, som sammen med serviceleder Morten Mørk har den primære kontakt med kunderne i den danske afdeling af Lutze, der er en tysk familieejet koncern med filialer i Belgien, Tyskland, Holland, Norge og Sverige. Og nu altså også Danmark. De tre nye Lutze-medarbejdere har hhv. 27, 10 og 14 års erfaring i branchen.

Lutze producerer transportbånd til alle industrier, og kunderne er også smedefirmaer, maskinhandlere og maskinbyggere, der leverer transportanlæg til så forskellige områder som fødevareindustrien, grusgrave og kulkraftværker.

“Den danske afdeling blev etableret her i 2019, og vi er allerede i gang med at betjene kunder, både lokalt i Næstved og i resten af landet. Inden for fem år er det planen at etablere to servicecentre i Jylland, så vi kommer tættere på kunderne dér. Vores virksomhed er ikke kendetegnet ved store domiciler og store lagerhaller. Vi har vores servicecentre, som p.t. findes på 37 lokationer i Europa. Hovedlagerene er i Tyskland og Sverige, hvorfra der dagligt distribueres bånd og komponenter til vore egne servicecentre – og til vores partnere i fx Chile og Australien,” siger Jesper Mørk.

Det internationale bagland gør, at Lutze i Danmark har mulighed for at trække specialister og ekstra mandskab fra hele koncernen ind til større opgaver.

Flydende reparationer
En af Lutzes spidskompetencer er reparation af transportbånd, der ofte kan være en bekostelig affære. Lutze har specialiseret sig i at reparere transportbånd efter en særlig metode – Luwirep – så huller og revner fyldes ud med en form for fugemasse, der hærder hurtigt, så transportbåndet efter reparationsprocessen kan være klar til brug inden for en time. I Danmark reparerer man typisk transportbånd med lapper med en efterfølgende hærdningstid på over seks timer.

“Vi tilbyder at uddanne vores kunder til selv at kunne reparere deres transportbånd. Det kan enten foregå ude hos kunden eller i vores servicecenter i Næstved. Med den flydende reparationsmasse undgår man lapper og kan bibeholde muligheden for løbende at skrabe urenheder af båndet,” siger Danny Mylting, der forventer at de danske kunder vil tage godt imod den nye metode.

I Sverige oplevede Lutze, at kunderne hurtigt fik øjnene op for fordelene ved den flydende reparationsproces, så i dag er de fleste svenske kunder gået væk fra de tidligere lappeløsninger. Det samme forventer Lutze vil ske i Danmark.

Flere medarbejdere
“Her i Næstved er det planen, at vi skal være 8-10 mand, så vi regner med at ansætte flere i løbet af 2019, efterhånden som antallet af opgaver vokser. Men vi er allerede kommet godt i gang på det danske marked og holder derfor en kæmpe åbningsfest i det nye servicecenter fredag den 30. august, hvor kunder, leverandører og venner af firmaet er velkomne,” siger Jesper Mørk.

Lutze leverer transportbånd i alle størrelser. Her er Nicklas Møller i gang med at montere beslag på gummi til en grusgrav. Foto: PR.