Kunstnerduo skaber nye fortolkninger af vores fælles kulturhistorie i ny udstilling på Holmegaard Værk.

Når Holmegaard Værk efter mange måneders utålmodig venten genåbner 21. april, slår museet samtidig dørene op for årets første særudstilling Smeltedigel. Bag udstillingen står de to kunstnere
Pernelle Maegaard og Nina Maria Kleivan, som både sammen og hver for sig har skabt en række nye spændende værker i video, glas og keramik helt særligt til den gamle produktionshal Hytte 68
på Holmegaard Værk.

Titlen Smeltedigel refererer direkte til de gamle glasovne, der er inddraget i udstillingen – og indirekte til tematikken om det sammensmeltede, det sammenbragte, det sammensatte.

”Det er et scoop at få to så spændende og erfarne kunstnere til Holmegaard Værk. Kleivan og Maegaard inddrager både deres eget liv og kunstneriske praksis i udstillingens værker, og det er
derfor en meget personlig, humoristisk og tankevækkende udstilling, vi viser her,” siger  Holmegaard Værks faglige leder, Mette Bielefeldt Bruun.

Smeltedigel viser de to kunstneres samarbejde, der har stået på siden 2001. Sammen bruger de glas og keramik på nye og overraskende måder. I videoen Sommerferie tager Kleivan og Maegaard
f.eks. de 1001 kaffekopper, kunstnerne har produceret hos Kähler Design, med på sommerferie og integrerer dem i de daglige handlinger.

Videoværket Nothing Lasts Forever er en kommentar til noget af det arbejde, som kvinder udfører, der sjældent værdsættes. Her har Maegaard og Kleivans bosat sig sammen i et totalt forfaldent
hus langt ude i ødemarken i Island, hvor de udfører forskellige typiske kvindesysler.

En stor fælles glasmosaik viser det kunstneriske møde mellem kunstnerne med den bagage, de begge bringer med ind i samarbejdet.
Derudover præsenterer udstillingen også individuelle værker af de to kunstnere. Pernelle Maegaard har arbejdet med keramiske objekter, og flere af dem er skabt af ler, som hun har
blandet med glas – en smeltedigel.

”Jeg har arbejdet meget med beholderen og figuren, som var noget af det første, det forhistoriske menneske formede,” siger Pernelle Maegaard. ”Figurerne er ofte lidt kantede, lidt vemodige og
morsomme.”

Nina Maria Kleivan tager udgangspunkt i genbrug. “Jeg har taget udgangspunkt i, hvad Holmegaard Værk er og har været. Jeg har f.eks. igennem et år indsamlet forskellige glasplader på
den lokale genbrugsstation og bearbejdet dem ved hjælp af serigrafiske trykteknikker”.

Udstillingen er støttet af Arne V. Schleschs Fond og Trelleborg Fonden og kan ses i perioden 21. april – 30. juni 2021.

Om Holmegaard Værk

På museet udstilles de imponerende samlinger med flere end 42.000 unikke Holmegaard-glas og 6.000 særegne Kähler-genstande, der fortælles levende historier fra både værksteder og
tegnestuer, og hænderne får lov til at udforske materialerne i de arbejdende glas- og keramikværksteder. Med respekt for historien er udstillingerne bygget op om kernen i det
internationalt anerkendte glasværk, der har ligget på matriklen siden 1825. Værkstederne og ovnene står, som de blev forladt i 2008, og som hjertet i Holmegaard Værk har de bevaret deres
vigtige status.

Pressefoto