Det Nye Menneske – en forestilling fra Talentskolen

Talentskolen leverer endnu en tankevækkende og underholdende forestilling, denne gang om det ambivalente forhold mellem menneske og teknologi – og om, hvordan mennesket er ved at overtage Guds chefstilling.

Fra den 22.- 25. februar har man mulighed for at se Det Nye Menneske, som er en tilpas syret science fiction fortælling, der er tro mod budskabet om at kærligheden overvinder alt – selv tid og rum.

Forestillingen, der er skrevet af talenterne fra Talentskolen, er bygget op omkring spørgsmålene: Hvordan ser fremtiden ud for mennesket? Hvordan ser fremtiden ud for mig? Alle de filosofiske snakke, diskussioner og refleksioner, som de unge har haft i processen, er samlet og destilleret og blevet til forestillingen Det nye Menneske.

– Fremtiden er kommet for at blive. Vi er alle, uagtet holdninger og livssituation, underlagt den teknologiske udvikling, med samtlige dertilhørende udfordringer. At overveje og udvikle en kunstnerisk respons er derfor både passende og relevant. Fremtiden er, som de unge mennesker, kommet for at blive. Indenfor en overskuelig fremtid vil mennesket, ifølge de digitale udviklere og fagkundskabens forskellige aktører, blandt andet kunne kurere uhelbredelige sygdomme, skabe kunstig intelligens, klone eller måske ligefrem skabe kunstige mennesker. Vi vil kunne forbedre håndteringen af klimakriser, økonomiske kriser, psykologiske kriser, sociale kriser, teknokratiske kriser, teknologiske kriser osv”, fortæller forestillingens instruktør Robert Reinhold.

Jens Ulvedahl spiller Karma i Det Nye Menneske

Garanteret uforudsigelighed
Det præger forestillingen, at talenterne forestiller sig, at menneskets muligheder og virkelighed om ganske få år vil være fuldstændigt anderledes fra den virkelighed, vi kender og agerer i i dag.

Héctor Emiel Betzonich, som er elev på scenekunstlinjen, fortæller:
– Først og fremmest er det en forestilling, der bygges op omkring et narrativ, vi skaber sammen på skuespillerlinjen. Men hvad der også er væsentligt, er at vi er så frie til selv at komme med selvstændige inputs. Vi skal nok, som skuespilleraspiranter være taknemmelige for chancen for at arbejde på denne måde, for jeg tror, det hører til sjældenhederne i det professionelle liv. Jeg tror på, at det bliver mere end bare en forestilling – jeg tror på, at det bliver ‘musik’. Og så kan man vel, som skuespiller, ikke andet end at nyde dét at arbejde, siger Héctor Emiel Betzonich.

I forestillingen møder vi bl.a. personen Karma – som er verdens reelle åndelige leder, og som sammen med sit kor har skabt verden, som vi oplever den. Vi møder også det nysgerrige barn, der stiller spørgsmål til alt på sin vej, og barnets mor, der også vil sætte sit aftryk på virkeligheden.

Professionelle ved roret
Forestillingen har dygtige hænder på roret. Scenografien er blevet skabt af scenograf Morten Riis Sørensen, som har arbejdet i branchen i over 30 år og som underviser på Den Danske Scenekunstskoles produktionslinje. Forestillingen vil også få sin egen lyd, da komponist Oswald Reinhold vil skabe dens helt egen lyd. Instruktør og skuespiller Robert Reinhold er også en erfaren herre, der har optrådt i et hav af film og på de skrå brædder i hele landet.

Fakta
– Pladser til “Det Nye Menneske” kan bestilles på Talentskolens hjemmeside – billetpris 0 kr.
– Spilledatoer: Forpremiere onsdag den 22. Februar kl. 20.00. Premiere torsdag den 23. Februar kl. 20.00. Forestilling fredag den 24. Februar kl. 20.00. Forestilling lørdag den 25. Februar kl. 16.00.

Jens Ulvedahl spiller Karma i Det Nye Menneske