Næstved Kommune er gået sammen med seks andre sjællandske kommuner om at købe et nyt, fælles økonomi- og lønsystem. Samarbejdet har betydet, at kommunen har fået et bedre produkt, udvekslet erfaringer og ikke mindst har stået stærkt over for leverandørerne, så man har forhandlet en attraktiv pris hjem. Alene for Næstved Kommune har det betydet en besparelse på 1 millioner kroner og mere tid til kerneydelsen, nemlig borgeren, skriver kommunen i en pressemeddelelse.

Medarbejderne i Næstved Kommune har allerede taget det nye system i brug. Her er det lønkonsulent Helle Rasch og økonomikonsulent Henrik Nielsen, der viser frem, mens centerchef Steen Andersen pænt holder sig i baggrunden.

Næstved Kommune har fået et nyt, fælles økonomi- og lønsystem, KMD OPUS. Systemet bliver brugt blandt andet til udbetaling af løn, indkøb og betaling af regninger. Forud for indkøbet er der indgået et nyt og værdifuldt samarbejde mellem en række kommuner på Sjælland.

Foto: ABW

– Vi stod over for, at vores økonomi- og lønsystem skulle i udbud. I stedet for at køre en meget tids- og ressourcekrævende proces selv, spurgte vi kommunerne i Region Sjælland, om de ville være med, og det var Køge, Holbæk, Slagelse, Ringsted, Roskilde og Kalundborg heldigvis med på, fortæller Steen Andersen, centerchef for Koncernservice og Økonomi og fortsætter:

– Kommunernes samarbejde sparer i sidste ende borgerne penge, for det er nemlig billigere at udvikle ét fælles system, som kan bruges i samtlige syv kommuner, frem for at alle skal opfinde den dybe tallerken på ny.

Helt konkret har Næstved sparet en million kroner på det nye system, men samarbejdet har haft flere fordele. De syv kommuner, der tilsammen har et indbyggertal på en halv million personer, har også stået stærkere ved at medarbejderne har arbejdet tættere sammen på tværs af kommunerne.

– Det store forarbejde, der altid går forud før et nyt it-system indkøbes, kræver nemlig en god portion viden og erfaring med systemer, før at man ender med opskriften på det helt rigtige produkt. Vi har kunnet stille skarpe og præcise krav til leverandøren, og dermed fået det mest optimale – et godt system til den bedste pris. Vi har lært enormt meget af samarbejdet, der har udviklet sig til et reelt netværk, hvor vi nu vender mange andre opgaver, som vi har til fælles med de andre kommuner, afslutter Steen Andersen.

Samarbejdet fortsætter nu i Digitaliseringsforeningen Sjælland (DIGIT), som foruden Køge, Næstved, Holbæk, Slagelse, Ringsted, Roskilde og Kalundborg består af Greve, Guldborgsund, Lejre, Odsherred, Ringsted, og Vordingborg Kommune.

Systemet er ved at blive udrullet i Køge, Næstved og Holbæk Kommune og det tegner allerede godt. I løbet af 2018 og 2019, følger de andre kommuner trop.

Den almindelige borger kommer ikke til at mærke nogen forandringer. Men kan altså glæde sig over at kommunen samlet set sparer penge.