En stilling som borgerrådgiver er helt speciel. Som borgerrådgiver er du ansat direkte under Byrådet. Du møder mennesker, der er kørt fast i det kommunale system og føler sig dårligt behandlet. Du skal hjælpe dem videre, og du skal bruge både din empati og din evne til at gøre paragraffer og afgørelser forståelige. Du skal selvfølgelig også bruge din skarpe faglighed til at se, når en afgørelse eller en handling ikke er i orden. At være borgerrådgiver i en kommune svarer til at være ombudsmand for Folketinget, og vilkårene er de samme: Du har ikke mulighed for at gribe ind i kommunens beslutninger, men skal skabe dig respekt som en værdsat samarbejdspartner for Byrådet, borgerne og medarbejderne, alene gennem den konstruktive dialog.

Borgerrådgiveren skal gå i dialog med ledere og fagfolk for at få knuderne løst op, og den erfaring, der skabes, skal gives videre i form af gode råd og anbefalinger til den kommunale forvaltning. Det kan være enkle råd om god sagsbehandling, men det kan fx også være et samarbejde med kommunens kommunikationsafdeling om kurser i at skrive enkelt og forståeligt til borgerne.

En særlig stilling kræver naturligvis særlige kompetencer. Den juridiske indsigt er vigtig, og det samme er de menneskelige egenskaber. Borgerrådgiveren skal være tillidsvækkende, kunne lytte, kunne tale med alle og kunne leve sig ind i vilkårene – både borgernes vilkår og medarbejdernes. Borgerrådgiveren skal have sans for at finde løsninger og sans for at nedtrappe konflikter. Alt sammen egenskaber, der forudsætter livserfaring og god personlig integritet.

Læs hele stillingsopslaget her (ansøgningsfrist d. 22 . marts 2021 – kl. 08.00)

Foto: ABW