Nyt Dannelsesnetværk er nu en realitet efter, at projektet har modtaget 16 millioner kroner fra en EU-pulje. Projektet er et samarbejde mellem 42 danske og tyske uddannelsesinstitutioner, erhvervsaktører, kulturorganisationer og offentlige forvaltninger. Det gælder blandt andre VUC Storstrøm, Roskilde Universitet, Zealand Erhvervsakademi, EUC Sjælland og CELF.

Fremtidens klasseværelse og skolegård skal gentænkes af konstruktør-studerende fra Zealand Erhvervsakademi i samarbejde med tyske arkitektstuderende. Selve byggeprocessen skal danske og tyske lærlinge stå for under vejledning af regionale entreprenør-virksomheder.

Sådan et samarbejde kan blive en del af skoleskemaet for elever fra 35 danske og tyske uddannelsesinstitutioner efter, at EU’s Interreg Deutschland-Danmark-program har sagt ja til at støtte Dannelsesregionen med 16 millioner kroner.

Det nye dansk-tyske initiativ hedder helt officielt ‘Fehmarn Belt Learning Region’ – Dannelsesregionen på dansk og Bildungsregion på tysk. Dannelsesregionen skal styrke samarbejdet inden for uddannelse, ungemiljøer og kultur på tværs af Femern Bælt og har været undervejs siden 2021. 

– Det er rigtig dejligt, at Interreg har godkendt projektet, som vil være til stor gavn for elever, studerende, lærlinge og undervisere i Femern Bælt regionen. Vi er allerede godt i gang med planlægningen, og nu glæder vi os bare til at komme i gang med projektet og alle initiativerne til september, siger Jeppe Pers, der er overordnet projektleder for Dannelsesregionen og ansat i Næstved Kommune. 

Kompetencer skabt til fremtidens arbejdsmarked
Projektet skal gøre elever, studerende og lærlinge på tværs af Femern Bælt klar til fremtidens arbejdsmarked.

Projektpartnerne arbejder ud fra den forventning, at fremtidens arbejdsmarked har brug for medarbejdere, som kan arbejde tværfagligt og på tværs af grænsen, som kan fortolke og formidle på computergenereret data, og som kan være med til at opbygge et bæredygtigt samfund med blik for jordens knappe ressourcer og positiv interaktion mellem mennesker.

Gennem projektet kan unge samarbejde med private virksomheder og stifte bekendtskab med de nyeste grønne teknologier og kreativt design. De kan blive involveret i for eksempel byggeriet af nye studieboliger, anlæggelsen af et nyt shelterområde eller i arbejdet med at gøre et ældre boligkvarter mere attraktivt.

I projektet er der fokus på, at de unge får de efterspurgte STEAM-kompetencer (Science, Technology, Engineering, Arts, Maths / naturvidenskab; teknologi; ingeniørskab; kunst, kultur og samfundsvidenskab; og matematik). 

– Dannelsesregionen spiller en afgørende rolle i at fremme vigtige transformationsprocesser, der bidrager til at rykke grænseregionen i en mere bæredygtig balance. Gennem vores samarbejde og fokus på uddannelse og kultur er vi med til at skabe en positiv forandring, der vil gavne både vores miljø og vores samfund på tværs af grænsen, siger Hans-Joachim Friedemann, leder, forvaltningsområdet Skole og Idræt, Hansestadt Lübeck

I Region Sjælland deltager blandt andre Zealand Erhvervsakademi, Knowledge Hub Zealand, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på Roskilde Universitet, Region Sjælland, VUC Storstrøm, Kobberbakkeskolen afd. Rønnebæk, CELF – Center for Erhvervsrettede uddannelser Lolland Falster, EUC Sjælland, Lolland International School, Næstved Gymnasium og HF, Erhvervshus Sjælland, DGI Storstrøm, Museum Lolland-Falster, Museum Sydøstdanmark, Køge Gymnasium & HF, Guldborgsund Kommune, Næstved Erhverv A/S, Rønnebæksholm og Næstved Kommune. 

Dannelsesregionen skydes i gang den 1. september 2023 og løber frem til den 31. august 2026.

Elever og studerende har været med til at udvikle Dannelsesregionsprojektet, der skal styrke regionens uddannelser, studiemiljøer og ungemiljøer i et samarbejde på tværs af Femern Bælt. Pressefoto