Nu skal pædagogik og kunst samarbejde i udviklingsprojektet ‘Fortællinger om Rønnebæksholm’

Torsdag den 15. september starter første del af det nye kreative udviklingsprojekt for pædagoger i Næstved Kommune, ‘Fortællinger på Rønnebæksholm’. Projektet skal styrke pædagogernes kompetencer i kreativ formidling til børn.

150 børn og 30 pædagoger

Projektets deltagere er pædagoger fra Næstveds Område Øst og børn, der inden for et år, skal begynde i skole. I alt forventes 10 institutioner, 20-30 pædagoger og ca. 150-200 børn at blive involveret.

På torsdag kickstarter et seminar hele projektet. Her bliver der oplæg om kunstformidling, æstetisk teori og filosofi og improvisation som formidlingsform. Kunstneren Mini Blume og skuespilleren Steen Haakon Hansen underviser sammen med kunstformidler Maria Wolder, som er projektets ankermand på Rønnebæksholm. Seminaret vil præsentere pædagogerne for en række værktøjer til kreativ formidling, som de kan afprøve i praksisforløb på Rønnebæksholm, og efterfølgende implementere hjemme i institutionerne.

Dorthe Larsen, tovholder for det nye tiltag, er daglig leder i daginstitutionen Markblomsten i Næstved, glæder sig til projektet:

“Vi er sikre på, at ‘Fortællinger på Rønnebæksholm’ bliver en stor oplevelse for børnene og vil give os en masse positive erfaringer med, hvordan vi opnår fordybelse og glæde ved at skabe. Og så tror vi, at projektet vil styrke det pædagogiske fællesskab mellem medarbejderne og øge deres kompetencer omkring kreative processer med børn.”

unavngivet

Jette Alstrup er daglig leder af Alfehuset og Skovbørnehaven Svend Gønge, som skal deltage i projektet. Hun har erfaring fra tidligere kulturprojekter og er begejstret fortaler for det nye tiltag. Ikke mindst på grund af de udviklingsmæssige kvaliteter arbejdet med kunst tilfører pædagogikken:

“Der er klart behov for, at vi tilgodeser det kunstneriske, eventyrlige og spontant skabende i børnenes udvikling. Med projektet giver vi plads til at fange børnenes initiativer, det kreative, finurlige og eventyrlige. Det bliver spændende.”

Anden del består af et pædagogisk forløb, hvor institutionernes ældstegrupper besøger Rønnebæksholm tre formiddage i løbet af efteråret. I mellem de tre besøg arbejder børn og pædagoger med kunst hjemme på institutionerne. For eksempel maleri, skuespil og video. En fernisering, hvor børnene viser deres kunst frem for familie og venner, afslutter det pædagogiske forløb i februar. Hele projektet lukkes ned med en evaluering, der vil ligge klar i løbet af vinteren 2017.

Kunsthallen Rønnebæksholm står for tilrettelæggelse af seminar og afvikling af de konkrete forløb, mens Område Øst står for dokumentation og evaluering. BUPL’s udviklingspulje støtter projektet med 87.000 kr.