Af Svend-Erik Kristensen, Formand for Næstved Turistforening
Turismen i Næstved kommune omsætter for ca. 740 mill.kr om året og skaber 840 arbejdspladser – som ikke kan eksporteres. Turistforeningen understøtter og initierer alle initiativer, som skaber mere turisme -også i skuldersæsonen. Derfor synes vi, at et Street Food marked er rigtig godt, for her kan alle vore lokale producenter af Food, vin m.m. i betryggende rammer vise deres produkter.
En placering ved eller i Boderne hilser vi velkommen, og vi deltager gerne i det videre arbejde med indretning m.m., i respekt for de historiske bygninger.
Byens hus – et initiativ som udspringer fra Næstved City
Turistforeningen har ingen planer om at flytte sine placeringer – dels ved Banegårdspladsen hvor porten til Sydsjælland møder turister og gæster, og dels i Alléen i Karrebæksminde, og når Udlændinge styrelsen åbner i 2020 kommer yderligere ca. 40.000 besøgende til byen. Dem skal vi også tage godt imod. Hvis Byens Hus stilles til rådighed, kan en turistinformation med fleksible åbningstider drøftes. Derfor er vi også her klar til dialog, med det formål at fremme turismen.
Boliger i centrum vil skabe mere liv
Et lokalplanforslag skal efter høringsperioden på 8 uger vedtages af Næstved byråd. Vi mener, det vil gavne centrum, men det understreger også behovet for f.eks. en bynær campingplads og et vandrerhjem, drevet af private aktører. Det vil skabe endnu mere balance i forhold til, at Næstved Kommune mangler overnatningskapacitet, især overfor målgrupper der søger alternative familie-overnatningsmuligheder.
Turistforeningen har netop afleveret sin strategiplan for 2020 og 2021 og vi ser frem til en positiv behandling i Byrådet, og en åben dialog om mål og midler.