Milliardgevinst ved Sjællandsk Tværforbindelse
Når trafikken kommer til at glide hele vejen fra Rønnede og Næstved på Sydsjælland til Kalundborg på Vestsjælland, vil Danmark blive to mia. kr. rigere. Det viser en helt ny samfundsøkonomisk analyse fra Rambøll.
Rambøll har med en samfundsøkonomisk analyse regnet på, hvad det vil betyde med en motorvej fra Rønnede, over Næstved, Slagelse til Kalundborg. Analysen viser et plus på to milliarder kroner, og det er især værdien af tidsbesparelser, som giver overskuddet. Men også gevinsten ved at medarbejdere kan pendle over længere afstande og konkurrencen bliver større, giver værdi til samfundet.
Bent Rasmussen, direktør for Kalundborg Havn og medlem af komitéen for Den Sjællandske Tværforbindelse, ser frem til at politikerne på Christiansborg nu får præsenteret analysen fra Rambøll.
– Tværforbindelsen er ikke bare afgørende for udviklingen for Syd- og Vestsjælland. Motorvejen vil simpelthen være med til at skabe balance og sund økonomi for hele Danmark. Det er så god en investering, at Christiansborg ikke vil kunne sidde tallene overhørige, fortæller Bent Rasmussen.
Resultaterne bliver præsenteret af borgmester Stén Knuth, borgmester i Slagelse og Bent Rasmussen på et møde torsdag den 12. maj mellem komitéen for Den Sjællandske Tværforbindelse og Folketingets Transport- og Bygningsudvalg.
Rambøll har anvendt Vejdirektoratets trafikmodel for at beregne, om Den Sjællandske Tværforbindelse er en sund investering for staten. Og det er den. Projektet giver 4,5 procent p.a. i intern forrentning for hele forbindelsen og 7,7 procent alene på strækningen Rønnede-Næstved.
Borgmester Stén Knuth i Slagelse Kommune er begejstret for de nye tal.
– Tallene taler netop deres tydelige sprog og vi har vidst det længe. Tværforbindelsen er på alle måder en rigtig god investering. Og første etape fra Næstved til Rønnede giver en særdeles høj forrentning.
Samarbejde på tværs
Analysen fra Rambøll bygger på de samme metoder, som Vejdirektoratet og Transportministeriet benytter, når de beregner trafiktal og anlægsinvesteringer. Det har været vigtigt for Region Sjælland, Faxe, Kalundborg, Næstved og Slagelse kommuner, der har bestilt rapporten, at beregningerne kan bruges direkte i dialogen med regeringen og Folketinget.
Sidste år viste en analyse, at en motorvej vil skaffe Sjælland 1.600 arbejdspladser og sparet rejsetid på op til 47 minutter.
Regionsrådsformand, Jens Stenbæk, Region Sjælland ser Den Sjællandske Tværforbindelse som et fornemt udtryk for en fælles indsats mellem kommuner, region og virksomheder på Sjælland.
– Regionen og de fire kommuner har gennem de sidste år har arbejdet sammen i Komitéen for Den Sjællandske Tværforbindelse, og givet hinanden håndslag på at stå sammen om at prioritere Tværforbindelsen i forhandlinger og dialog med regering og Folketinget.
Fakta om Den Sjællandske Tværforbindelse
– Motorvejen krydser Faxe, Næstved, Slagelse og Kalundborg kommuner med tilsammen 243.000 indbyggere
– Længde: 70,5 km
– Sparet rejsetid: 47 minutter
– Nye arbejdspladser: 1600 Anlægspris: 7,4 mia. kr., inkl. 50 pct. i korrektionsreserve
– Samfundsmæssig gevinst: 2 mia. kr.