Udstillingen ”Eftertryk” tager afsæt i Torben Bohses grafik fra 1980’erne, som var en produktiv periode, hvor Bohse skabte en række grafiske værker med stor nuancerigdom. I værkerne ses Bohses karakteristiske persongalleri af groteske, absurde og fantasifulde figurer.

”Sydsjællands Picasso” kaldte Torben Bohse sig selv med et glimt i øjet, med reference til sit produktive virke som maler, for det var han jo først og fremmest, men hans grafik står også stærkt og fortjener at blive fremhævet. I udstillingen “Eftertryk” vises genoptryk af grafiske plader fra koldnål, træsnit til linoleumssnit fra 80’erne, og tidens tand har ikke gjort pladernes resultat på papiret mindre interessant.

Kunstanmelderen Ann L. Sørensen om Bohses grafik udstillet på Galerie Birkdam i 1985 og fra hæftet ”Metamorfose” med 12 træsnit:

Ann L. Sørensen 1985 : I Galerie Birkdam vises naturligvis både de bidske, aggressive, ejendommelige dyr med Dannebrog og narren med narrehatten, der har mange betydningslag. Med
narrehatten kan siges mange sande ting., der ellers skulle være usagte – de maskebærende som udtryk for menneskets trang til at være noget andet eller skjule sig. Her vises også flere dialoger mellem både maskebærende og langnæsede, spidshattede figurer.

Dialogen nås sjældent mellem disse kappeklædte, der glider gennem rummet eller står stille et øjeblik for derefter at forsvinde. Ofte er figuren til venstre hierarkisk stor i forhold til den den eller dem, der ser ud til at opsøge den store figur, og som er højst forskellig i udtryk” “Det hele ligger i figurens gestus” En anden er sig selv nok og står med armene langs siderne. Figurerne bærer myten i sig selv.

Torben Bohses facetterede tolkning af mennesket er uhyre fascinerende – hans figurers øjne ligeså. De skal opleves på stedet foran billederne. ”

A.L.S. skriver i hæftet Metamorfose : ”Bevingede væsener og figurer – aber, der bliver til mennesker og mennesker der bliver til aber, klovne, narre, fugle og hierarkisk store figurer  befolker Torben Bohses personlige univers.”

Det gør de både i hans malerier, kridttegninger, ætsninger og også i denne serie træsnit. Træsnittets grovere og både mere ekspressive og forenklede egenskab og karakterer får hans figurer til at blive om end mere magiske end maleriet, hvor farven bærer figurerne over i en eventyrlig farvepragt. I træsnittet står de uden formildende slør – de er direkte og til tider grusomme. Seriens tolv blade * veksler mellem enkeltfigurer og større kompositioner, hvor kunstnerens eget persongalleri opfører ritualer, handlinger af skæbneafgørende karakter.

”Rodløshed og mangel på dialog er gennemgående i arbejderne. Den aggressive abe har fået høj hat og frakke på – mennesket der fornægter sig selv, måske sammen med narren og den bevingede. De vandrer hid og did og når ikke hinanden, fordi de ikke når sig selv. Igen ses de vilde dyr som modsætning.

Figurerne går processionsagtigt frem i deres stive, lange og smykkede kåber. Deres hovedbeklædninger forlener dem med en erhvervet værdighed – det hele gøres til en attitude i deres
udtryks råbende tomhed.”

”Mennesket bydes ingen genvej – heller ikke gennem den Bohseske myteverden.

Kunstanmelder Ulf Gudmundsens’ betragtninger om Bohses billedverden: “Når Bohse mestrer kunsten, så er det fordi, han har opbygget sit eget overbevisende eventyrrige.
Han er en farvemagiker, som med både humor og vemod dyrker poesien og det groteske. Fantasien slår smut, og man får et livsbekræftende løft, i selskab med hybrider, hetærer, fugle og fabeldyr. – Samtidig med at der også erindres om det midlertidige i hele vores spegede situation. Her er en storyteller med sans for både det sensuelle, det groteske og den nuancerede lyrik. Bohse er en følsom fortæller – en fabelmager med speciale i gåder uden løsning, og flair for mysterierne, hvor de end måtte komme.”

Sted: Grafikgalleriet, Glasværksvej 70, 4684 Holmegaard – ved “Holmegaard Værk” – tlf 61109741
Tid: Lørdag d. 13. januar kl. 14. – Åbent to.-søn. kl. 13-17

Velkommen til fernisering på udstillingen “eftertryk” med Torben Bohse´s grafiske værker.

Pressefoto