Vinderne af logo og navn til affaldskampagnen er fundet
Under navnet ”Sammen ta’r vi skraldet” præsenterer Team Affald i Næstved Kommune en ny affaldskampagne, som skal sætte fokus på affald.
Affald som en ressource
Team Affald udskrev i februar en konkurrence om navn og logo til en ny affaldskampagne, og alle kunne indsende deres forslag. Det blev til 104 bud på nyt navn og 33 bud på logo, og nu er vinderne altså fundet.
Sammen med borgerne ønsker Team Affald, at skabe en affaldskampagne, der skal gøre Næstved Kommune renere og smukkere at bo og færdes i. Den nye affaldskampagne skal være med til at vise, at affald kan meget mere end blot at være affald. Affald er en ressource, som kan genbruges og derfor skal det være let, nemt og bekvemt at sortere og komme af med sit affald. Det gælder både hjemme hos os selv men også i det offentlige rum.
Dommerpanelet bestod af politikere, en lokal kunstner, lokalrådenes affaldsgruppe og repræsentanter fra Næstved Ungdomsskole og Næstved Cityforening. I deres bedømmelse af forslagene lagde de vægt på, at navn og logo var enkelt og genkendeligt, og afspejlede den lokale identitet i Næstved Kommune.
– Jeg syntes, at ideen om at få lov til at sætte sit præg på byen var rigtig god. Jeg er født og opvokset i Næstved, og derfor var det også fedt at kunne give noget tilbage til byen, siger Steen Erik Elmer Pedersen, hvis logo vandt konkurrencen.
Logo’et består af hjerte med de karakteristiske pile som symboliserer genbrug, og skal illustrere den kærlighed som deltageren Steen Pedersen har til byen:
– For mig handlede det om at skabe et logo som folk ville se som et symbol. Hvis de giver noget til byen, så vil byen give noget tilbage til dem. Det er vel dét som kærlighed handler om.
Steen Pedersen håber, at kampagnen kan være med til at skabe et fællesskab, hvor alle kan få gavn af hinanden: – Jeg tror helt sikkert at affaldskampagnen kan blive en fælles løsning, hvor vi hjælper hinanden. Kampagnen er en god mulighed for fællesskab og idéen om en renere by er noget, som vi alle kan hjælpe til med at realisere.”
Sammen ta’r vi skraldet
Det blev John Miller Hyttel, der lavede det vindende slogan ”Sammen ta’r vi skraldet”.
– Affaldskampagnen er en fælles sag. Det er ikke bare kommunen, der klarer affaldet. Skal det lykkes, skal der være et stort og bredt engagement. Derfor synes jeg at navnet ”Sammen ta’r vi skraldet” passede rigtig godt til kampagnen. Og kan man få et ordspil eller lidt humor i, er det godt, siger John Miller Hyttel.
Og selvom han ikke bor i Næstved Kommune synes han stadig, at affaldskampagnen er vigtig for kommunen: ”Det giver rigtig god mening at fokusere på håndtering af affald. Det er ansvarlighed over for natur og ressourcer, og så ønsker vi jo alle et rent byrum. Min familie og jeg har boet i Slagelse i 6 år i 90’erne – så vi følger stadig med i, hvad der foregår i området. Og så ser jeg Næstveds 1. divisions fodboldhold, når de møder Lyngby” fortæller han smilende.
Følg kampagnen på Facebook og Instagram under navnet ”Sammen ta’r vi skraldet”