I Næstved Kommune er der ikke kun fokus på dansk, matematik og sprog i folkeskolerne. Igennem de seneste år har en stor del af kommunens grundskoleelever nemlig også fået masser af undervisning i entreprenørskab.

Fonden for Entreprenørskab afholder hver år idékonkurrence for skoleelever. Her er det finaledeltagere i Projekt Edison under Danish Entrepreneurship Award.

Når klokken ringer ind til time på skolerne i Næstved Kommune, står lektionen ikke altid på dansk grammatik, matematiske ligninger eller fortællinger fra Anden Verdenskrig.

Hele 23 procent af Næstveds 0. – 10. klasser blev nemlig undervist i entreprenørskab og iværksætteri i det seneste skoleår. Det gør Næstved til én af de bedste kommuner i landet til at introducere deres skoleelever for det innovative arbejde. Det viser en ny kortlægning af entreprenørskabsundervisning i grundskolen lavet af Fonden for Entreprenørskab.

Og ifølge Fonden for Entreprenørskab er der stor værdi at hente for de skoler og kommuner, der klarer sig godt på entreprenørskabsområdet. Fondens forskning viser nemlig, at entreprenørskabsundervisning gør eleverne gladere for at gå i skole og giver dem større tro på egne evner, ligesom det også giver dem flere ambitioner og har en positiv indvirkning på både karakterer, og hvor mange penge de kommer til at tjene senere i livet.

En ægte iværksætterkultur
I det seneste skoleår fik 2.368 – svarende til 23 procent – grundskoleelever i Næstved Kommune undervisning i entreprenørskab. Og med et landsgennemsnit på 16 procent har Næstved i den grad sat barren højt og formået at skabe en ægte iværksætterkultur. Det har de blandt andet gjort ved at lægge en egentlig strategi for skoleelevernes møde med entreprenørskab og ved at samarbejde tæt med Fonden for Entreprenørskab.

– I Næstved har der igennem en årrække været en stærk strategisk vilje til at gøre entreprenørskabsundervisning til en fast og integreret del af grundskolerne. Det betyder, at vi hvert år afholder en række af både store og små entreprenørskabsforløb for forskellige klassetrin, ligesom vi også uddanner vores skolelærere i at arbejde entreprenant, fortæller Anne Bach Nielsen, der er pædagogisk konsulent i Næstved Kommune, og tilføjer:

– Et af vores største fokusområder er Fonden for Entreprenørskabs landsdækkende opfinderkonkurrence, Projekt Edison, som mere end 500 af vores 6. og 7. klasse-elever prøver kræfter med hvert år, og som både elever og lærere er vildt glade for.

Strategien er vigtig
Det er ikke kun i Næstved, at entreprenørskab fylder godt i skoleskemaet. Hele Danmark har igennem de seneste år fået øjnene op for værdien af det innovative arbejde, som fylder mere og mere hos både de yngste og ældste grundskoleelever.

Fra 2011 til 2019 er procentdelen af skoleelever, der har modtaget undervisning i entreprenørskab i løbet af skoleåret, steget fra 3 til 16 procent – eller fra 20.500 til 108.100 elever. Og meget tyder på, at netop strategiarbejdet har meget at sige om den flotte udvikling. Det fortæller Fonden for Entreprenørskab, der arbejder for at integrere entreprenørskab og innovation i det danske uddannelsessystem:

– Det er tydeligt, at når en kommune har en strategi for innovation og entreprenørskab, og når der er lokalpolitisk opmærksomhed omkring det, så har det stor betydning for udbredelsen på skolerne. Det kan vi se ved, at langt flere elever møder innovation og entreprenørskab i undervisningen både på kort og på længere sigt, siger Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab.

Endnu mere entreprenørskab
Selvom entreprenørskab og iværksætteri i den grad er kommet på dagsordenen hos både uddannelsesinstitutioner, kommuner og politikere, er der stadig et stykke vej endnu, før Danmark for alvor kan kalde sig et iværksætterland. Derfor arbejder Fonden for Entreprenørskab hårdt for at udbrede entreprenørskabsundervisningen endnu mere. Og det mål er de med på i Næstved.

– Vi kan se og mærke, at eleverne er glade for entreprenørskabsundervisningen, og at deudvikler sig meget igennem sådan et forløb. Nogle af de traditionelt svage elever får også virkelig mulighed for at vise, hvad de kan. Derfor har vi også et mål om at brede entreprenørskabsundervisningen endnu mere ud – især til indskolingsklasserne, som vi tror vil have rigtig god gavn af det innovative arbejde, siger pædagogisk konsulent Anne Bach Nielsen.

Fonden for Entreprenørskab har lavet et interaktivt danmarkskort, hvor du kan se, hvordan alle Danmarks 98 kommuner klarer sig, når det kommer til entreprenørskabsundervisning. Klik her og find ud, hvor god din kommune er