flexturFra 1. juli er det slut med at køre med Flextur i Næstved by og mellem otte andre byer i Næstved Kommune. Til gengæld er landområderne nu sikret med forsøgsordningen Næstved LandFlex, der medfører nye regler for Flextur i Næstved Kommune.

Borgere der tidligere har benyttet sig af Flextur, skal nu til at finde ud af, om de bor i en såkaldt Flextur Byzone eller Flextur Landzone. Det har nemlig betydning for, hvordan de for fremtiden kan køre med Flextur.

Grunden til ændringen er, at Flextur var blevet så dyr for kommunen, at det ville gå kraftigt ud over de almindelige rutebusser, hvis ikke kommunen forsøgte at ændre i ordningen.

”I Teknisk Udvalg har det været magtpålæggende for os, at sikre offentlig transport på landet, hvor der er langt mellem stoppestederne. De største ændringer i den nye ordning er derfor sket i byerne, hvor man nu skal benytte et såkaldte Flextur Stoppested – eller simpelthen tage de almindelige busser. Vi har oplevet, at mere end hver tredje Flextur blev kørt i Næstved by. Det endte med at koste rigtig mange penge – så mange, at vi har måtte træffe valget om enten at lukke busruter eller lave om på Flexturreglerne. Det er derfor, at vi nu kører forsøget Næstved LandFlex sammen med Movia” fortæller formand for Teknisk Udvalg Søren Revsbæk.

flextur1Sådan fungerer de nye regler for LandFlex
Man skal holde tungen lige i munden, første gang man skal finde ud af, hvordan man benytter Næstved LandFlex.

Først skal man gå ind på www.naestved.dk/Landflex og finde ud af om man bor i en Flextur Landzone eller en Flextur Byzone. Flextur Byzonerne ligger i Næstved, Glumsø, Fuglebjerg, Fensmark, Karrebæksminde, Mogenstrup/Lov, Holme Olstrup/Toksværd, Herlufmagle/Gelsted og Brøderup/Tappernøje.

I hver Flextur Byzone står der et eller flere Flextur Stoppesteder. De er også afmærkede på kortene på hjemmesiden.

Når man har fundet ud af i hvilken zone man bor, kan man benytte Næstved LandFlex på følgende måde:

flextur2Vil man:
– fra en Flextur Byzone til en anden Flextur Byzone – eller køre inden for en Flextur Byzone – kan man ikke benytte Flextur
– fra en Flextur Byzone til Flextur Landzone, skal man stige på ved et Flextur Stoppested, og vil blive kørt til adressen
– fra Flextur Landzone til en Flextur Byzone, bliver man hentet på adressen og sat af ved et Flextur Stoppested
– fra en adresse i Flextur Landzone til en anden adresse i Flextur Landzone, kan man køre fra adresse til adresse
– krydse kommunegrænsen fra Flextur Landzone bliver man hentet på adressen og kørt til adressen
– krydse kommunegrænsen fra en Flextur Byzone, skal man stige på ved et Flextur Stoppested og vil blive kørt til adressen
– fra en anden kommune til Næstved Kommune, kan man køre til en adresse i Flextur Landzone eller et Flextur Stoppested i en Flextur Byzone.

Den største ændring sker altså for folk i byzonerne, der ikke længere kan blive hentet ved deres adresse eller køre direkte til en adresse i en byzone.

flextur3Baggrund for forsøgsordningen Næstved LandFlex
Flextur blev indført i Næstved Kommune i august 2013. Den var oprindelig tænkt som en offentlig transportform, for de borgere der bor i områder af kommunen, hvor der ikke er mulighed for at benytte anden kollektiv trafik.

Siden Flextur blev indført er ordningen blevet mere og mere populær.
Ved årsskiftet 2013/2014 lå antallet af bestilte Flexture på ca. 1.650 om måneden.
Ved årsskiftet 2014/2015 blev der bestilt ca. 3.000, hver måned. Det betyder at en udgiften til

Flextur er steget til ca. 450.000 om måneden – eller op mod 6 millioner om året, for at transportere ca 50.000 borgere. Til sammenligning transporterer buslinje 601A årligt ca. 860.000 borgere og koster ca. 5 millioner kr. om året. Hver gang der bliver ringet efter en Flextur koster det 140 kr. fra kommunekassen i gennemsnit.

Desuden har det vist sig, at de der primær benytter Flextur kørte, hvor der i forvejen kører busser. Omkring 35 % af alle Flexture gik mellem to adresser i Næstved by, og omkring 55 % af alle Flexture mellem oplandet i kommunen og Næstved by.

Endeligt var der omkring 10 %, der gik mellem to adresser i kommunens opland – som Flextur primært var tiltænkt.

Det er altså på den baggrund, at Næstved Kommune har set sig nødsaget til at ændre i Flexturskonceptet og sammen med Movia nu, forsøgsvis, har justeret reglerne for Flextur og afprøver Næstved LandFlex.

Næstved LandFlex begynder 1. juli kører foreløbig i 1 ½ år. Ordningen vil blive løbende evalueret.

Se mere på www.naestved.dk/landflex