Din fjernvarme – Bidrag til CO2-reduktion, ansvarlig og i trygge hænder

Ved generalforsamlingen den 26. maj satte Næstved Fjernvarme fokus på det, der betyder mest for vores kunder: En stabil varmeforsyning, ansvarlig økonomi og en ambitiøs klimaindsats. Vi takker for den tillid, I viser os hver eneste dag – og deler her nogle af højdepunkterne fra året, der gik.

Det er korrekt, at fjernvarmen ikke blev til virkelighed i alle planlagte områder. Vi deler ærgrelsen, men vi ændrer ikke strategi: Fjernvarme er stadig et godt alternativ, når der skal vælges en varmeløsning der er støjsvag, driftssikker og som reducerer CO2-udslippet. Vi fortsætter med at tilbyde fjernvarme dér, hvor tilslutningen er stor nok – og arbejder samtidig målrettet på at gøre det nemt og trygt at vælge fjernvarme.

Vi har budt 261 nye kunder velkommen i 2024 og har nu over 7.000 kunder. De nye tilslutninger betyder ikke blot et stærkere fællesskab, men også en CO₂-reduktion på op til 84 % for hver enkelt husstand.

”Vi er glade for den fortsatte kundetilgang og stolte af vores bidrag til Byrådets målsætning om CO2-reduktionen. Selvom vi havde håbet på endnu flere nye kunder, glæder vi os over hver enkelt, der vælger en grøn og lokal varmeløsning,” udtaler bestyrelsesformand Kristoffer Petersen.

I 2025 forventer vi at kunne tilslutte yderligere 250 kunder.

Også sammen med vores eksisterende kunder skaber vi markante resultater. Ved energirenovering og samarbejde med de største bygningsejere i byen, er returtemperaturen i hele ledningsnettet faldet med 1,6 grader. Det betyder lavere varmetab, mindre forbrug og en mere effektiv udnyttelse af energien – til gavn for både miljøet og varmeprisen.

Resultaterne taler for sig selv:

  • Cirkulationen blev reduceret med 280.000 m³ vand pr. år – svarende til årsforbruget i 735 standardboliger
  • Årlig energibesparelse på 13.000 MWh, som har en salgsværdi på 8,4 mio. kr. pr. år

”Den mest bæredygtige energi er den, vi undgår at bruge. Når vi hjælper kunderne med at optimere deres fjernvarmeanlæg, sparer vi både CO₂ og store investeringer i nyt ledningsnet. Energioptimering bliver derfor et centralt fokusområde i de kommende år,” siger Kristoffer Petersen.

Vores varmepris er fortsat blandt de laveste i Danmark. Det skyldes blandt andet, at vi prioriterer ansvarlig drift, sunde investeringer og et effektivt samarbejde med både kunder og Kommune. Et eksempel er vores unit-lejeordning, hvor 4.500 husstande nu har et moderne og driftssikkert fjernvarmeanlæg – uden store engangsudgifter og med fuld service inkluderet.

Vi har investeret i energirenoveringer, udbygget nettet og skabt høj forsyningssikkerhed – samtidig med at vi passer på jeres penge. Vores regnskab for 2024 viser et resultat, som sikrer, at varmeprisen holdes stabil i 2025 – trods stigende omkostninger i hele energisektoren.

Selskabets bestyrelse har i 2024 opdateret sin forretningsorden og evalueringspraksis i overensstemmelse med brancheforeningens Kodeks for godt bestyrelsesarbejde. Målet er at sikre yderligere professionalisering af bestyrelsesarbejdet, relevante kompetencer og effektiv strategisk kontrol med virksomhedens udvikling og risici.

”Det er vigtigt, at vi til enhver tid har en kompetent bestyrelse og et kritisk syn på vores egen indsats, så vi hele tiden bidrager bedst muligt til selskabets værdiskabelse til fordel for vores andelshavere. Vi har derfor også besluttet, at en ekstern konsulent med passende mellemrum foretager evalueringen af bestyrelsens arbejde,” siger Kristoffer Petersen.

Tak for jeres opbakning til vores fælles fjernvarmeselskab. Vi glæder os til at fortsætte arbejdet for en tryg og driftssikker varmeforsyning og fastholder vores ambition om at være 100% CO2-neutral i 2030, til glæde for både jer og kommende generationer.

Her overrækker direktør Jens Andersen (th.) kunde nr. 7.000, Malermester Morten Larsen (tv.) 2 flasker vin. Pressefoto