Næstved Teater præsenterer sæsonens sidste forestilling, komedien “Jean de France” med Folketeatret

Med de sociale medier har selviscenesættelsen fået kronede dage. Vi har alle den der ven på de sociale medier, som har lige lovlig travlt med at iscenesætte sig selv, sit fantastiske liv og sin egen kløgtighed. Som ikke selv har gennemskuet, at alle andre har gennemskuet, hvad der er på spil. Det er imidlertid ikke en ny problematik. Tværtimod har den nok eksisteret lige så længe, som mennesker har kunnet fortælle historier om sig selv.

For knap 300 år siden skrev Ludvig Holberg klassikeren Jean de France, der netop spidder den hovmodige selvfremstilling på den både sylespidse og dybt underholdende måde, som kun Holberg kan gøre det.

Hovedpersonen er Hans Frandsen, som er hjemvendt til Danmark efter hele 15 uger i Paris. Turen har inspireret Hans til at skifte navn, så nu kalder han sig i stedet Jean de France.

De franske manerer og den franske mode har han underlagt sig i en sådan grad, at han ganske har glemt det danske. Mødet mellem den store og den lille verden avler gensidigt ubehag og fører til grænseløs komik.

Foto: Gudmund Thai
Foto: Gudmund Thai

I Folketeatrets opsætning ses Pelle Emil Hebsgaard, der her har sin første store hovedrolle siden gennembruddet i Aladdin the Musical, i rollen som Jean. På scenen står også Ole Thestrup (Jeronimus), Jesper Asholt (Frands), Sonja Oppenhagen (Magdelone), Søren Hauch-Fausbøll (Arv), Sigurd Holmen le Dous (Antonius), Lise Baastrup (Marthe), Sofie Alhøj (Elsebet), Troels Malling (Espen) og Morten Brovn (Pierre).

Publikum skal ikke forvente en klassisk Holberg-opsætning, men i stedet en opdatering – eller oversættelse, om man vil – af Line Mørkeby. Sammen med instruktør Frede Guldbrandsen har hun gjort Jean de France til en topaktuel, nutidig forestilling med et sprog, der vil vække tydelig genklang. Det er den samme form for klassikerhåndtering, som man også kunne opleve i Folketeatrets opsætning af Den Stundesløse.

I Jean de France tilføres løjerne sang og musik fremført af ensemblet og spillet på scenen af Det mobile Holberg-band, som er under kyndig ledelse af Alice Carreri. Holberg var stærkt inspireret af den italienske teaterform commedia dell’arte, og det kommer også til udtryk i scenograf Astrid Lynge Ottosens arbejde med vilde kostumer og en gakket scenografi.

Opføres mandag 18. april kl. 20.00 i Ny Ridehus, Næstved.

Ledige billetter på Næstved Teater eller tlf. 26251850.