Det må gerne koste lidt ekstra og tage længere tid, når virksomheder fremover indgår rammeaftaler på håndværksydelser med Næstved Kommune. Det er en del af oplægget, når alle virksomheder er inviteret til dialogmøde med kommunen fredag 5. april.
Tømreropgaver på kommunale bygninger i den østlige del af kommunen eller VVS-opgaver i den sydlige del – det er to af de i alt 38 rammeaftaler, som Næstved Kommune står overfor at udbyde i slutningen af april. Forud for den endelig udbudsformulering ønsker kommunen et tæt samarbejde med erhvervslivet og har derfor som optakt inviteret til dialogmøde.
Her ønsker man en grundig og solid snak om, hvad der skal til, for at virksomhederne kan tage flere lærlinge. Som en af Sydsjællands største ejendomsbesiddere og bygherre ligger det Byrådet stærkt på sinde, at virksomhederne har indflydelse på, hvordan man kan strikke ordninger sammen, så det bliver mere attraktivt for erhvervslivet at ansatte lærlinge.
Borgmester Carsten Rasmussen uddyber:
– Vi er oprigtigt interesserede i at høre, hvordan vi kan skrue vores udbud sammen, så det bliver attraktivt for virksomhederne at tage flere lærlinge ind. Det kan fx være, at vi betaler lidt ekstra for nogle opgaver, så der er tid og plads i arbejdsprocessen til at lære unge op, eller at vi er mere fleksible i forhold til længden på kontrakter, så de passer med de perioder, hvor lærlingen er ansat, fortæller Carsten Rasmussen.
Dialogen vil blive taget fredag den 5. april fra klokken 12.00 til 14.00 enten online eller fysisk i Musikstalden, Grønnegade Kaserne, Kulturcenter, Grønnegade 10.
Alle virksomheder er velkomne.
Foruden dialogen om lærlinge, er der også temaer om klimaregnskab og affaldssortering. På mødet kan virksomhederne også høre om, hvordan de kommer i betragtning til at afgive bud.
Næstved Kommune har ca. 550 bygninger på tilsammen 500.000 kvm.
Tradition for god dialog
Det er anden gang, kommunen udbyder aftalerne efter tilbudsloven – en model, som markedet har efterspurgt, og som man med succes har kørt i 2 år efter ønske fra flere virksomheder. Tidligere har kommunen anvendt udbudsloven. Første udbud var aftalerne toårige, nu hæver man til fire år. Også beløbsgrænsen er hævet – ved første rammaftale var den på 50.000 kr., nu stiger den til 300.000 kr.
Forud for det nye udbud har centerchef for Center for Ejendomme og Indkøb, Morten Reuber, høje forventninger til at fortsætte et gensidigt godt samarbejde med virksomheder.
– Vi har lært rigtig meget af de seneste udbud og af den tætte dialog med markedet. Vi har fået afstemt kvalitet, pris og samarbejdsflader, så vi nu har et transparent setup. Det er vigtigt, at udbudskriterierne giver virksomhedernes fair muligheder, så de kan afgive bud efter reale vilkår, fortæller Morten Reuber.
Opgaverne er hver især op til 300.000 kr. og omfatter mindre drifts- og vedligeholdelsesopgaver på kommunale bygninger. I alt bliver der udbudt 38 rammeaftaler vil omfatte mindre drifts- og vedligeholdelsesopgaver på de kommunale bygninger inden for fagentrepriserne:
Tømrer
Murer
Maler
EL
VVS & blikkenslager
Gulv
Jord, beton, kloak
Tagdækning
Glas & ruder
Slamsugning og spuling Kontakter