Affaldssorteringsræs på mooncars, verdensmålsskattejagt, bæredygtig produktion af bolde og et ordentligt læs elektronikaffald fra Ragn-Sells er nogle af de udfordringer 140 elever fra Susåskolen afd. Herlufmagle møder, når de på onsdag d. 25. august kl. 9-13 skal mødes med fem stærke lokale virksomheder, en forfatter og en kreativ direktør, som har skrevet et bog om verdensmål 12 (Ansvarligt forbrug og produktion) – blandt andet på baggrund af elever og virksomheder i Næstved. Dagen foregår på Maglemølle og pressen er velkommen.
Børnene fra Susåskolen afdeling Herlufmagle har arbejdet intenst med verdensmålene – her ved en temauge tilbage i marts måned.
Næstveds verdenskendte glasklynge i form af Ardagh Glass Holmegaard A/S og Reiling står klar til at arbejde innovativt med de lokale elever med fokus på genanvendelse af glas, og Novenco leverer bæredygtig vindkraft i verdensklasse, når der skal dystes med kreative produktioner i genanvendt pap. AffaldPlus hjælper med genanvendte materialer, så det hele kan gå op i en højere enhed og Næstved Fjernvarme har også haft en finger med i spillet.
Lancering af bog
Anledningen til det spændende møde er den officielle lancering af den sidste nye bog i serien Victoria og Verdensmålene. Den hedder Avocado-mysteriet og handler om Verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion. I bogen skal hovedpersonen Victoria lære noget om, hvad det egentlig vil sige at producere og forbruge ansvarligt. I bogen laver Victoria og hendes klasse en Verdensmål-Festival på byens papirfabrik, hvor eleverne formidler deres viden og kommer med kreative bud på, hvordan vi kan stramme op. Så hvad er mere passende end at lade boglanceringen foregå i Ressourcecity Næstved, som engang var Næstveds Papirfabrik.
Elever har bidraget til bogen
Nogle af eleverne fra Susåskolen afd. Herlufmagle har hjulpet forfatter Jesper Tornbjerg med ideer i skriveprocessen, og i samme ombæring hjalp de kreativ direktør Rikke Falkenberg Kofoed med at teste hendes prototyper til undervisningsaktiviteterne til den nye bog om Victoria og Verdensmål 12. Undervisningsmaterialet er klar – det hedder ”Mærk din sag”, og når virksomhederne, Jesper Tornbjerg og Rikke Falkenberg tager imod eleverne i Ressourcecity på onsdag, skal de se om de sammen kan blive klogere. Som afslutning på dagen kommer Klimaven og laver en live-podcast sammen med alle eleverne til Klimaalfabetet – så de kan give deres viden videre til andre børn.
Lokale virksomheder lægger navn til
”Det er skole, der kan mærkes”, siger Anne Bach Nielsen fra Næstved Kommune, som har været primus motor i at samle de lokale virksomheder om at blive partnere på netop denne udgivelse af Victoria og Verdensmålene. Det har betydet, at Næstveds skolebørn nu kan få en særudgave af Avocadomysteriet, som foregår i deres egen kommune. Victoria bor normalt i Nærved Kommune, men i denne særudgave af Avocado-Mysteriet flytter hun til Næstved takket være de lokale partnere Ardagh Glass Holmegaard A/S, Reiling, Ragn-Sells, Novenco, AffaldPlus, Næstved Fjernvarme og Ressourcecity. Særudgaven sendes i klassesæt til skolerne i Næstved. Både virksomheder og skoler glæder sig til et tæt samarbejde fremadrettet med afsæt i bogen og det tilhørende undervisningsmateriale.
”Vi bruger denne dag, som det store startskud på endnu mere godt skole-virksomhedssamarbejde i Næstved, og vi slår virkelig mange fluer med et smæk her – både Verdensmål, innovation og entreprenørskab og den åbne skole”, siger Anne Bach Nielsen.
Verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion
Avocado-Mysteriet i serien om Victoria & Verdensmålene er trykt i over 20.000 eksemplarer. Familier og skoler kan nu læse om Verdensmål nr. 12: Ansvarligt forbrug og produktion. Og elever i 4. – 6. klasse kan arbejde innovativt for at gøre en forskel ved at bruge det tilhørende undervisningsmateriale Mærk din sag.
Avocado-Mysteriet tager 12-årige Victoria fat i verdensmål nr. 12 om ansvarligt forbrug og produktion. I tidligere bøger i serien drager Victoria Jorden rundt for at lære om Verdensmålene, men det gør hun ikke denne gang, for Verdensmål nr. 12 et, hvor vi i Danmark har alvorlige udfordringer. Forbrugsfesten i overskudssamfundet kører for fulde gardiner.
Victoria & Verdensmålene indgår løbende nye partnerskaber, og med Avocado-Mysteriet sprænges alle hidtidige rammer. Børnebogen er trykt i over 20.000 eksemplarer, og det er rekord. Cirka halvdelen af oplaget bliver sendt ud med frugt- og grøntkasser fra Fresh.Land.
En stribe partnerskaber gør det også muligt at sende tre eksemplarer af bogen ud til alle Danmarks +2300 grundskoler. Avocado-Mysteriet bliver i slutningen af august og starten af september distribueret til de mange offentlige og private skoler.
Bøgerne om verdensmål nr. 12 bliver suppleret med innovative – og gratis – undervisningsmaterialer udviklet af Rikke Falkenberg Kofoed i samarbejde med bl.a. Fonden for Entreprenørskab og Forbrugerrådet Tænk.
Rikke Falkenberg Kofoed glæder sig over, at Victoria og hendes venner i Avocado-Mysteriet udfordrer sig selv og hinanden, når de med håb i sigte og handling for øje arbejder med innovative arbejdsprocesser. Det kræver både nysgerrighed og viljestyrke, når eleverne skal forstå udfordringerne, ideudvikle, realisere og formidle deres viden.
– Victoria er med til at sætte kreativitet, innovation og entreprenørskab på skoleskemaet. I kan godt begynde at glæde jer ude på skolerne, siger Rikke Falkenberg Kofoed.