Banedanmark skal fra den 31. august om aftenen til og med mandag morgen rive Rampen ned, der leder vejen over jernbanen midt i Næstved. Den 100 år gamle bro er for lav til, at der kan hænge kørestrømsanlæg under broen.

“Vi er ved at forberede banen til fremtidens el-tog. Det arbejde består blandt andet af, at ca. 100 broer skal ombygges, så der kan være plads til kørestrømsanlæg, når banen er elektrificeret i 2021. Rampen er en af de største broer i udbygningen af Ringsted-Femern Banen, hvor vi udskifter med en helt ny bro. Imens arbejdet foregår er det ikke muligt at køre tog, da det foregår hen over jernbanen,” siger Ole Specht, byggeleder i Banedanmark.

Banedanmark har bygget den nye og højere bro op ved siden af den eksisterende bro for at mindske generne mest muligt for lokalområdet og regionaltogstrafikken på Sydsjælland og Lolland-Falster.

“Vi er udmærket klar over, at vi kommer til at trække på folks tålmodighed, og vi håber på forståelse for vores arbejde med at gøre banen klar til fremtidens el-tog, når vi river den eksisterende bro ned, og tilslutter det nye vejanlæg og den nye bro. Fordi vi har bygget en ny bro ved siden af den gamle, så har vi reduceret spærringsperioden af lokale veje og for togtrafikken gennem Næstved fra ca. 18 måneder ned til to måneder,” siger Ole Specht.

Det forberedende arbejde går i gang fra mandag den 27. august kl. 6:00, hvor al trafik over Rampen og Ny Præstøvej (mellem Rampen og Østre Ringvej) lukkes, samt på Skyttemarksvej mellem nummer 17 og nummer 26. Det er nødvendigt, da asfalten skal fjernes og broen skal klargøres til weekenden, hvor selve nedrivningen udføres og formene på den nye bro fjernes.

Det er muligt at krydse banen i bil via Viadukten nord for Næstved Station og syd for via Østre Ringvej.

Der er opsat gule vejskilte, som henviser trafikken til andre veje. Gående kan krydse banen via gangbroen, nord for stationen.

Arbejdet med at udskifte den eksisterende bro begyndte tilbage i juli 2017 og den nye bro forventes klar til brug medio november.

Overblik:
Uge 35 og frem: Rampen lukkes, asfalt fjernes og broen graves fri.
31. aug. kl. 22.00 – 3. sep. kl. 05.00: Sporerne spærres og broen nedrives.
(Deres entreprenør arbejder i døgndrift under selve nedrivningen i denne periode)
3. sep. – nov. 2018: Den nye bro og vejanlæg etableres og tilsluttes.
November 2018: Broen åbner for trafik.

Foto: Banedanmark