Natten til mandag begynder Banedanmark prøveboringer på strækningen mellem Køge Nord og Næstved for at finde den præcise beliggenhed af kablerne langs banen.

Foto: Banedanmark

Det skriver BaneDanmark i en pressemeddelelse.

Frem mod 2020 arbejder Banedanmark med at elektrificere strækningen mellem Køge Nord og Næstved. Det betyder blandt andet, at der skal opstilles omkring 700 kørestrømsmaster langs strækningen.

For at sikre at de ikke graver kabler over, når de rammer fundamenterne til masterne ned i jorden, så begynder de fra natten til mandag at prøvegrave langs banen mellem Køge Nord og Næstved for at finde kablerne – og derefter få dem flyttet.

En stor sugemaskine, der kører på skinnerne, kører på strækningen og for hver cirka 80 meter standser den og suger jorden op der, hvor der skal stå en kørestrømsmast. På den måde finder Banedanmark ud af, om der ligger kabler i vejen, og de kan nå at fjerne dem, inden kørestrømsmasterne skal op.

“Da vi elektrificerede strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov benyttede vi samme metode til at finde og flytte kablerne. Det betød, at vi stort set ikke gravede et kabel over, da vi rammede fundamenterne i jorden, og da overgravede kabler giver problemer for togtrafikken, så giver det rigtig god mening at finde og flytte kablerne, inden arbejdet går i gang,” siger projektchef Annette Legart.

Selve arbejdet med at sætte kørestrømsmasterne op går i gang i begyndelsen af 2018.

Se film, der viser, hvordan jordsugningen foregår.

Læs mere om elektrificeringen af strækningen Køge Nord-Næstved.

Der kører togbusser
Kablerne, Banedanmark finder langs banen, bliver også flyttet i efteråret, og det foregår ved, at de sender en skinnekørende gravemaskine ud og flytter dem. Både når de leder efter kablerne, og når de flytter dem, gør de det om aftenen og natten for at genere passagererne mindst muligt.

Resten af året vil der være omkring 55 aftener og nætter, hvor vi finder og flytter kablerne langs banen. Her vil der køre togbusser om aftenen fra klokken cirka 20 og resten af aftenen.

Tjek rejseplanen eller www.dsb.dk for de præcise tider.

Der kører togbusser på hele strækningen Roskilde-Køge-Næstved i en række weekender resten af året. Det skyldes, at Banedanmark samtidig også er i gang med en række arbejder til det nye signalsystem, der bliver installeret på Roskilde-Køge-Næstved som en af de første strækninger.