Den 4.-6. marts udfordrer 558 elever fra 28 af kommunens 5. klasser hinanden i LEGO Space Challenge i Ny Ridehus i Næstved. Det er niende gang Næstved Kommune arrangerer konkurrencen, som har til formål at styrke elevernes læring i faget natur/teknologi samt deres innovationskompetence. 

Løs så mange robotmissioner som muligt på 2,5 minut, vær de bedste til at konstruere og forklare jeres egen raket og raketopsendelse, byg den hurtigste bil. Sådan lyder nogle af de udfordringer, som de mange elever fra 5. klasserne i Næstved Kommune skal prøve kræfter med i LEGO Space Challenge fra 4. – 6. marts i Ny Ridehus i Næstved.

Her dyster eleverne i programmering, konstruktion og dokumentation med det formål at styrke deres måde at arbejde med naturvidenskab og innovation på.

Robotter, biler, raketfilm
Op til konkurrencen har eleverne arbejdet med at bygge og programmere små LEGO-robotter, de har konstrueret og bygget biler til matchrace, og de har lavet deres egne raketter samt produceret dokumentarfilm om konstruktionen og opsendelsen af raketterne. Eleverne er gået til opgaverne med stor entusiasme.

– Det er meget engagerende for eleverne at arbejde undersøgende og eksperimenterende i de tre kategorier, vi har i Lego Space. De får stort ejerskab, og det imponerer dommerne hvert år, at eleverne bruger svære fagudtryk, når de forklarer, hvordan deres bil, robot eller raket virker, siger Anne Bach Nielsen, som er pædagogisk konsulent i Næstved Kommune og en af arrangørerne af LEGO Space Challenge.

– Vi møder elever, som har styr på tandhjulsstørrelser, omdrejningstal og syre/base-forhold som noget af det mest naturlige i verden. De har også styr på deres proces, hvor de blandt andet viser, at de kan opstille og efterprøve hypoteser og argumentere for valg og fravalg. Det er da meget godt gået i 5. klasse, fortsætter hun.

Eleverne skal dyste i de tre discipliner: blokprogrammering, konstruktion og mekanik samt konstruktion og formidling. Det handler om at score flest point ved robotbordet, at køre hurtigst i matchrace, bygge den bedste bil til en ukendt udfordring, at have lavet en god raket og den bedste raketfilm og levere den bedste reportage på dagen.

Til konkurrencen skal eleverne desuden præsentere deres biler, robotter og raketter for dommere, som består af naturfagslærere fra Kobberbakkeskolen, Holmegaardskolen, Ellebækskolen og Lille Næstved Skole samt pædagogiske konsulenter fra Center for Dagtilbud, Skoler og Forebyggelse.

Snart går det løs til Lego Space Challenge i Næstved. Her dyster elever i programmering, konstruktion og dokumentation. Pressefoto