Når du ringer til Næstved Kommune, kan du nu også få hjælp af en talerobot. Kommune-Kiri kan besvare mange af de mest almindelige spørgsmål om blandt andet pas, kørekort, MitID, affald og andre emner og er et tilbud, borgerne kan benytte sig af døgnet rundt.

– Hej, mit navn er Kiri. Jeg er en robot.

Sådan lyder det, når man fra denne uge kan få hjælp af Kommune-Kiri på Næstved Kommunes hovedtelefonnummer 5588 5588.

Kiri er en dansk, stemmestyret talerobot, som kan genkende borgernes spørgsmål og matche det med rette svar.

Indenfor kommunens telefontider kan borgerne vælge, om de vil tale med en medarbejder eller med Kiri. Kan Kiri ikke svare, stiller hun om til en medarbejder i kontaktcentret.

Fordelen ved den nye talerobot er blandt andet, at den kan besvare spørgsmål døgnet rundt. Samtidig kan Kiri være med til at frigive tid til medarbejderne til mere komplekse henvendelser.

– Vi ser en stor fordel i at bruge nye, digitale løsninger i arbejdet med at udnytte vores ressourcer optimalt og samtidig give borgerne en god service. Kiri gør, at vi som kommune er tilgængelige døgnet rundt, fortæller Kim Dawartz, chef for Center for Kultur og Borgerservice i Næstved Kommune.

Talerobot er testet af borgervejledere

Kommune-Kiri er et tværkommunalt projekt, som er udviklet af blandt andre Roskilde Kommune og revisions- og rådgivningsvirksomheden, Deloitte.
Robotten kan give borgerne svar inden for 16 områder, hvor hun er fodret med informationer fra Næstved Kommune. Ud over at besvare spørgsmål, kan Kiri også sende links til den, der ringer.

– Vi har brugt en del tid på at teste Kiri, og nu er vi klar til at gå i luften. Som borger finder man hurtigt ud af, at Kiri er lidt anderledes at tale med end en medarbejder, men den er nem at forstå og svarer klart og tydelig, så vi håber borgerne vil opleve det som en god service, siger Julie Ertmann Busborg, leder af Borgervejledningen i Næstved Kommune.

Kiri kan også være en fordel for personer, der har svært ved at læse eller være digitalt selvhjulpne.

– For de fleste, og især for disse grupper, er det tit mere intuitivt at tale end at skrive. Ved tale kan man koncentrere sig om selve spørgsmålet, og ikke om man kan skrive eller finde rundt i den digitale verden. Men Kiri kan også være en god hjælp for yngre borgere, som er komfortable med teknologien, og som kan lide, at kommunikationen er hurtig og lidt mere anonym, end hvis de havde talt med en medarbejder, siger Julie Ertmann Busborg, leder af Borgervejledningen i Næstved Kommune.

Du kan læse mere om Kiri og de andre måder, du kan kontakte Næstved Kommune på her: https://www.naestved.dk/kommunen/kontakt-naestved-kommune

Når borgere ringer til Næstved Kommune, kan de nu vælge at snakke med talerobotten Kommune-Kiri. Robotten kan besvare mange af de mest almindelige spørgsmål om kørekort, pas, MitID, affald og andre emner.