Banedanmark kan nu sætte flueben ud for elektrificering af banen mellem Ringsted og Næstved. Dermed er endnu en milepæl nået i byggeriet af den fremtidige forbindelse mellem Ringsted og Femern.

Passagererne på Midtsjælland kan nu se frem til, at de nye, klimavenlige eltog begynder at køre på banen mellem Ringsted og Næstved. Banedanmark har nemlig opsat de sidste køreledninger, som skal levere strøm til eltogene, og dermed er banen klar til, at DSB og andre togoperatører kan indsætte ellokomotiver på strækningen. De udleder bl.a. ingen forurenende dieselpartikler og er derfor endnu bedre for miljøet og naturen langs banen. Derudover støjer de mindre, hvilket vil være til gavn for både passagerer og naboer.

”Med elektrificeringen af strækningen mellem Ringsted og Næstved er vi et vigtigt skridt tættere på målet om en fuldt elektrificeret jernbane. Det er ikke bare godt for klimaet, men også for naboerne til jernbanen, som nu vil opleve mindre støj og forurening – og så får vi forhåbentligt også en mere rettidig togdrift til gavn for de mange passagerer. Det er derfor en rigtig god nyhed, at DSB nu kan indsætte de nye ellokomotiver på strækningen, og jeg glæder mig til selv at være med på den første tur,” siger transportminister Benny Engelbrecht (S).

Ny korridor til Europa
Elektrificeringen af banen mellem Ringsted og Næstved er en del af Banedanmarks arbejde med at bygge den fremtidige forbindelse mellem Ringsted og Femern, der er et af Danmarkshistoriens største anlægsprojekter. I den sammenhæng opgraderer Banedanmark hele strækningen mellem Ringsted og Rødby, så banen kan blive klar til at være en del af den kommende trafikkorridor til Europa.

”Det er et vigtigt skridt i byggeriet af den kommende forbindelse mellem Ringsted og Femern, at de nye eltog nu kan begynde at køre mellem Ringsted og Næstved. Udover at elektrificere banen har vi også opgraderet den ved bl.a. at udrette kurver. Det betyder, at togene vil kunne køre med højere hastighed på strækningen, og det vil i de kommende år kunne mærkes hos passagererne,” siger Banedanmarks projektdirektør for Ringsted-Femern-banen Klaus Studstrup Jørgensen.

Hurtigere eltog
DSB indsætter ellokomotiver, der er produceret af tyske Siemens, og som hverken udleder diesel- eller NOx-partikler. De har en højere tophastighed og kan accelerere væsentligt hurtigere end de gamle dieseltog. Derudover vil de give en mere pålidelig og stabil togdrift, da de kan køre 37.500 kilometer uden at skulle til servicetjek på et af DSB’s værksteder. For de gamle dieseltog gælder det kun 5.000 kilometer.

”Vores nye Vectron-lokomotiver byder på en markant bedre oplevelse for kunderne, kørslen er mere komfortabel, lokomotiverne er mere klimavenlige og støjer mindre. Derfor er vi glade for, at Banedanmark har færdiggjort elektrificeringen mellem Ringsted og Næstved, så vi gradvist kan indsætte de nye klimavenlige ellokomotiver på strækningen. Når vi omkring årsskiftet har udskiftet alle vores gamle diesellokomotiver med de nye ellokomotiver, reducerer vi CO2-udledningen med 27.000 tons og udledte partikler fra togdriften med 60 procent om året,” siger DSB’s direktør for Drift Per Schrøder.

I december færdiggør Banedanmark den første etape af den kommende trafikkorridor mellem Ringsted og Nykøbing Falster. Derefter vil Banedanmark fortsætte med at opgradere banen mellem Nykøbing Falster og Rødby. Den fremtidige forbindelse mellem Ringsted og Femern, som er finansieret af A/S Femern Landanlæg og EU, ventes at stå færdig i 2029.

Foto: ABW
Del på sociale medier