Albertslund, Glostrup, Lyngby-Taarbæk og Næstved er sammen med Movia nu også på vej med elbusser. I alt 13 buslinjer, som kører med 4 mio. kunder årligt, lægges om til el fra 2022. Borgerne i de fire kommuner kan derfor se frem til renere luft og mindre støj i gadebilledet.

Copyright: Movia, Foto: Ulrik Jantzen

Albertslund, Glostrup, Lyngby-Taarbæk og Næstved kommuner har besluttet at omstille dele af de fire kommuners busdrift til el. Det betyder, at yderligere 34 af Movias busser vil køre på el fra 2022. Det sker, efter de fire kommuner har valgt at udnytte en option på grønnere transport i Movias A19 udbud. Alle fire kommuner har valgt den grønne, klimavenlige vej og får dermed elbusser på gaden allerede fra 2022. Senest besluttede Ballerup, Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Herlev, Hvidovre og København i fællesskab, også i udbud A19, at linje 1A, 10 og 164, som kører på tværs af kommunegrænserne, alle fremover skal køre på el.

Med den fælles beslutning om at gå fra diesel til el på de 13 buslinjer, tager Albertslund, Glostrup, Lyngby-Taarbæk og Næstved kommuner sammen med Movia endnu et grønt skridt mod målet om, at alle busser i hele den Sjællandske geografi kører fossilfrit inden 2030 – heraf mindst halvdelen på el. Med øget grøn omstilling bidrager kommuner, regioner og Movia således til at indfri den nationale målsætning om 70 pct. CO2-reduktion inden 2030. Og omstillingen giver da også pote i CO2-regnskabet, hvor udskiftningen af alle busserne på de 13 buslinjer medfører en årlig reduktion på 1.700 tons C02, 5,5 tons NOx og 33 kg partikler i de fire kommuner.

Med den seneste beslutning vil Movia fra sommeren 2022 have mindst 208 elbusser i drift i Movias område. Dermed vil 15 pct. af alle Movias busser være omstillet til el. Hertil kommer fem elhavnebusser i Københavns Havn, som blev sat i søen tidligere i år.

Det er Danmarks største og grønne mobilitetsselskab Movia, der udbyder busdriften for kommunerne, og driver udviklingen hen mod flere nulemissionsbusser. Med det seneste udbud er det lykkedes at købe elbusser til priser, som stort set matcher prisen på dieselbusser, så længe elafgiften ligger på det nuværende, lave niveau.

“I Næstved skifter vi vores syv bybusser fra diesel til elbusser. De kører i alt ca. 55.000 timer om året, så det er noget af en grøn vindersag. Vi kommer til at spare klimaet for 920 tons CO2 om året. Vi får mindre dieselos i byen og støjniveauet fra busserne reduceres markant”, fortæller borgmester i Næstved Kommune, Carsten Rasmussen, og betoner, at overraskelsen var stor, da udregninger viste, at kommunen faktisk kommer til at spare 7,1 millioner kroner om året ved at køre med elbusser – uden at serviceniveauet ændres.

“I Movias mobilitetsplan har vi aftalt en fælles klar målsætning for, hvordan vi i de sjællandske kommuner og regioner kan bidrage til at løfte den vigtige klimadagsorden med grøn omstilling og flere rejsende i den kollektive transport. Her har vi også sat vores mål for den grønne omstilling. Alle vores busser kører uden at udlede CO2 i 2030, og mindst halvdelen af dem er eldrevne, vores flextrafik køres i elbiler, og vores nye tog er eldrevne”, siger administrerende direktør i Movia Dorthe Nøhr Pedersen.

Næstved Kommune indsætter elbusser på 7 linjer. Det gælder buslinjerne 601, 602, 603, 604, 605, 607 og 611. Hermed får Næstved Kommune sine første elbusser i 2022. Elbusserne på de 7 linjer reducerer kommunens udledningen af CO2 med 920 tons.

Movia modtager støtte fra EU’s ELENA facilitet (under Horizon 2020 programmet) til at forberede omstilling af busser og havnebusser til el drift.