Der er efterhånden gået to år, siden vi i Danmark har haft en normal jul, men i takt med, at vi nærmer os den 24. december, tyder det på, at ikke alt er, som det var før coronanedlukningerne. En af de helt store udviklinger er, at genbrugsgaver kommer til at blive et hit. Ifølge tal fra Kirppu, landets største loppesupermarkedskæde, vil 97,4 procent af godt 1100 adspurgte kunder blive glade for at få en genbrugsgave til jul.

Ifølge Kirppu hænger tendensen sammen med tidens store fokus på klima og miljø. Det er dette klimamomentum, der nu også kommer til at påvirke den måde, vi handler på, og hvilke gaver, der i år kommer til at ligge under juletræet. Men udviklingen understøttes også af, at den omstillingsparathed, vi har skullet udvise under coronarestriktionerne, har gjort os modtagelige for nytænkning, der bryder traditionerne.

Vaner og traditioner gentænkes

“I år er den første “normale” jul i to år – og den første jul, hvor vi virkelig tror på, at genbrugsjulegaverne både kan og vil slå igennem. Klima er for alvor kommet på forbrugsdagsordenen i mange familier, og Covid19 har vendt op og ned på vores vaner og medvirket til, at vi er langt mere modtagelige over for at gentænke vores vaner. Det gælder også årets julegaveindkøb og de typer gaver, vi ligger under træet – og i år tror vi på, at endnu flere danskere vil ønske sig genbrugsgaver med en historie,” siger Nellie Ellen Nørregaard Nielsen, Marketing Manager i Kirppu.

Kirppu er landets største loppesupermarkedskæde, hvor danskerne både kan tjene penge på deres brugte ting og købe billigt ind til årets julegaver med god samvittighed. Kæden har i dag mere end 20 butikker landet over, og i august 2021 oversteg den samlede værdi af brugte ting, der fik nyt liv, 16. mio. kr. Især de unge strømmer til loppesupermarkederne, der har en klar vision om at sætte skub i et mere cirkulært forbrug.

Ny forståelse af julegavens betydning
Selv om næsten alle adspurgte kunder altså vil være glade for at modtage en genbrugsgave til jul, så er det kun cirka halvdelen, der selv kunne overveje at lægge en gave, der er købt brugt, under juletræet. Tvivlen om, hvorvidt man selv ‘tør’ kaste sig ud i at købe genbrug til ens kære, kan ifølge Kirppu skyldes, at det vil kræve et større opgør med vores forståelse af julegavens betydning, før genbrug vil slå helt igennem hos danskerne.

“Julen er hjerternes fest, men det er også den største forbrugsfest på året, og det går hårdt ud over klimaet. Ud over problematikkerne i overforbruget synes jeg dog også, at det er relevant at spørge sig selv, om julegaver i dag er blevet til noget, man vælger fra en bestillingsliste, der blot skal sættes kryds ved, i stedet for at blive set som den kærlige og personlig gestus, som det er at give en gave. Men noget tyder på, at vi er på vej i en ny retning. Som vores egen undersøgelse viste, vil de fleste faktisk blive glade for at modtage en gave, der ikke er ny og derfor håber jeg specielt i år at mange flere vil turde springe ud i det og vælge at give genbrug i gave,” siger Nellie Ellen Nørregaard Nielsen.

Tjen penge med god samvittighed – og bidrag til en grønnere fremtid ved at købe brugt
Kirppu er Danmarks førende loppesupermarked, og deres vision er at blive verdens største retail-formidler af brugte varer. Som koncept lever og ånder de i dag ude i de danske lokalsamfund, og fordelt over hele landet har de i dag 21 butikker, bl.a. i Næstved.

Kirppu har vokseværk, så i løbet af de kommende år kommer der endnu flere Kirppu loppesupermarkeder i Danmark – og forhåbentligt også i udlandet. Kirppu er stiftet af Morten Bøjland og Claus Andreassen, der for syv år siden introducerede danskerne for loppesupermarkedskonceptet. Den første Kirppu-butik åbnede i 2014.

Foto: Kirppu
Foto: Kirppu
Foto: Kirppu
Del på sociale medier