Forbrugernes handel på nettet stiger år for år. Lavpris-Laase.dk gik online allerede i 2007 og er i dag en af landets førende webshops af sikringsløsninger. Men forspringet kræver konstant fokus på optimering af administrative rutiner og effektiv drift for at fastholde førerpositionen

Lavpris-Laase.dk ApS er en af landets førende webshops inden for sikringsløsninger, men har også fysiske butikker, hvor kunderne ved at føle og røre kan udvælge de produkter, der passer dem bedst.
Lavpris-Laase.dk ApS er en af landets førende webshops inden for sikringsløsninger, men har også fysiske butikker, hvor kunderne ved at føle og røre kan udvælge de produkter, der passer dem bedst.

Der er ingen tvivl. Den danske nethandel buldrer frem. Kunderne har vænnet sig til at handle på nettet. De finder det både bekvemt og nemt at bestille online og at få varerne leveret til døren. Selv inden for varegrupper, man normalt kun handler i en fysisk butik, er blevet populære på nettet.

Det mærker man også i noget så teknisk som sikringsbranchen, hvor flere virksomheder og private vælger at købe sikringsløsninger online. En af pionéerne inden for nethandel i Danmark er virksomheden Lavpris-Laase.dk ApS, der forhandler og monterer sikringssystemer og overvågningsløsninger til private, virksomheder og boligselskaber over hele landet.

Virksomheden blev etableret i 2007 og var en af de første til at satse på online salg af sikringsløsninger. Siden er det gået stærkt for virksomheden, der i dag har ni ansatte samt fysiske butikker i Næstved og Søborg.

Konkurrence kræver skarp forretning
Som i alle andre brancher kan man ikke have en god idé længe, før konkurrenterne kommer. En tendens som også Lavpris-Laase.dk oplever, og derfor arbejder ledelse og medarbejdere konstant med udvikling og optimering af virksomheden for at bevare førerpositionen i markedet.

Et område, som virksomheden især har gennemgået med tættekam er inden for administration og regnskab.

Bogholder hos Lavpris-Laase.dk ApS Christina Skourup er glad for den høje effektivitet i regnskabsprogrammet Winkompas fra det nordiske softwarehus Visma.
Bogholder hos Lavpris-Laase.dk ApS Christina Skourup er glad for den høje effektivitet i regnskabsprogrammet Winkompas fra det nordiske softwarehus Visma.

-Vi havde før et økonomisystem, der ikke var integreret med vores webshop, så det var nødvendigt at indtaste oplysninger op til flere gange i de forskellige systemer. Herudover havde vi intet overblik over kassekladde, debitorer og kreditnotaer til kunder, fortæller bogholder Christina Skourup.

Med besværlige og ineffektive arbejdsgange valgte virksomheden at skifte til Winkompas-regnskabssystemet fra den store, nordiske softwareproducent Visma, der udvikler og markedsfører en stribe forskellige IT-systemer og softwareløsninger til alle brancher, herunder detailhandelen.

Integreret total-løsning
Som en del af løsningen investerede Lavpris-Laase.dk også i Winkompas Detail som kasseløsning i begge butikker. Dermed fik virksomheden en integreret løsning, der kommer hele vejen rundt om virksomhedens behov såvel i de fysiske butikker, i webshoppen og i de bagvedliggende administrative processer som økonomi og regnskab, lager med videre.

Det er Christina Skourups opfattelse, at den integrerede Visma-løsning passer godt til de opgaver, der skal løses i en virksomhed som Lavpris-Laase.dk, hvor hurtig ekspedition og stor driftssikkerhed har høj prioritet, uanset om det er handel gennem webshoppen eller i en af de fysiske butikker.

-I det nye regnskabsprogram er der tænkt over, at det hverken er en ingeniør eller et teknisk geni, der skal bruge det. Nogle systemer er så indviklede, at brugerne ikke kan finde ud af dem. Men det kræver virkelig ikke ret megen instruktion at finde ud af Winkompas. Det er meget brugervenligt, siger Christina Skourup.

Dobbeltarbejde elimineret
Hun mener, at den store brugervenlighed og høje effektivitet er systemets største force. Der er mange eksempler på lette funktioner, der sparer tid og gør processen med ordrebehandling og fakturering mere effektiv.

– Tidligere var der meget dobbeltarbejde, når man skulle fakturere til en offentlig kunde, idet EAN nummeret først skulle hentes, og derefter skulle man ind på www.virk.dk. I dag kan jeg bare vælge en EAN-faktura i systemet, og med blot ét klik er fakturaen sendt til det offentlige, forklarer hun.

– I det gamle system skulle der oprettes en ny kunde, for man kunne ikke genbruge en faktura og konvertere den til andre formål. Og ved store ordrer var det et stort arbejde at få styr på. Med Winkompas kan man opdatere en faktura og samtidig få udformet en kreditnota, fortæller Christina Skourup.

Mere tid til kunderne
Med mindre tidsforbrug på administration er der blevet mulighed for at bruge ressourcerne på andre opgaver. Og det er der brug for i et konkurrencepræget marked, hvor kunderne kræver høj kvalitet til lavest mulige priser.

– Arbejdsmængden er blevet større med årene, idet vi skal håndtere og producere mere. Derfor er det vigtigt, at unødvendigt dobbeltarbejdet er minimeret, så vi kan bruge tiden på de vigtige ting såsom kundebetjening, fastslår Christina Skourup.

Det er ledelsens ambition og krav, at Lavpris-Laase.dk konstant skal være på forkant med den teknologiske udvikling.

– Vores forretning er opbygget på en online-platform, og der kommer hele tiden flere konkurrenter ind i branchen, der presser prisen. Derfor er det afgørende for os at være på forkant med teknologiske tiltag og med systemer, der kan lette hverdagen og optimere bundlinjen.