Indsatsen mod smittespredning gøres permanent i Matas. Certificering af medarbejdere, nye procedurer og nyt inventar skal sikre kunder og medarbejdere mod fremtidens smitsomme sygdomme.

En række nye tiltag i Matas-butikkerne i Næstved skal sikre, at smitsomme sygdomme som for eksempel coronavirus både nu og i fremtiden har dårlige levevilkår i butikkerne. Matas’ ekspedienter har blandt andet været en tur på skolebænken, hvor de har gennemgået teori om hygiejne og rengøring, en afstand- og smittevejstest og en grundig introduktion til de nye procedurer.

– Jeg er rigtig glad for tiltagene. De betyder blandt andet, at vi skal smitte testerne af, inden kunderne prøver dem. Når vi gør det, har vi en god mulighed for at hjælpe kunderne med at finde ud af, om det for eksempel er den rigtige type creme, de prøver, siger Lina Maegaard, der er butikschef i Matas-butikken i Sct Jørgens Park i Næstved.

Blandt de synlige tiltag i butikken er ny skiltning og håndsprit på faste standere. Desuden vil ekspedienterne afspritte testprodukterne før og efter, at kunderne prøver dem, mens masker eller visirer kommer i brug, hvis en kunde skal have lagt makeup.

Permanente tiltag skal give tryghed
Matas-butikkerne i Næstved følger allerede myndighedernes anbefalinger for at hindre spredningen af corona. Ifølge Allan Kristoffersen, der er retaildirektør hos Matas, er målet med de nye tiltag, at både kunder og medarbejdere også føler sig trygge i butikkerne i fremtiden.

– Coronavirussen har gjort os alle meget opmærksomme på, hvor stor indflydelse vores adfærd har på risikoen for, at vi smitter hinanden. Med de nye tiltag og certificeringen af vores medarbejdere ændrer vi adfærden i butikkerne på en måde, hvor det er så naturligt som muligt for både kunder og medarbejdere at undgå at smitte hinanden både nu og i fremtiden, siger Allan Kristoffersen.

Pressefoto