De seneste års milde og snefri vintre har fået bilejere i Næstved til at droppe vinterdæk til fordel for helårsdæk, fortæller lokalt autoværksted. Ekspert i dæksikkerhed kalder helårsdæk et kompromis.

Det er efterhånden mange år siden, at de knap 30.000 familier med bil i Næstved har skullet bekymre sig om, at sne og frost har gjort vejene ufremkommelige. Fra 2013 til 2018 havde vintrene en gennemsnitstemperatur, der var 2,45 grader højere end klimanormen, og de milde vintre kan aflæses i vores dækvalg.

Pressefoto

Ifølge tal fra autoværkstedskæden QuickPot, der har værksted på Ringstedgade 207, er salget af helårsdæk mere end fordoblet fra 2013 til 2018. I samme periode dalede salget af vinterdæk med næsten 15 procent – hvor virksomhedens vækst er modregnet.

– For mange bilejere kan helårsdæk fint dække deres behov. Men det kommer meget an på terræn og ens kørevaner. Jeg vil råde til, at hvis man skal ud og køre på veje, hvor man er usikker på snerydning af vejen, så er vinterdæk den eneste rigtige løsning. Men hvis bilen alligevel står derhjemme meget af tiden, så kan helårsdæk være en fin løsning, siger Christian Albertsen, der er værkstedschef hos QuickPot Næstved.

Han mener, at helårsdæk i visse tilfælde kan være et fint alternativ til vinterdæk. Men det forholder sig helt anderledes med sommerdæk i vinterperioden. Ved frost og sne fungerer sommerdækket så dårligt, at det kan være decideret farligt at køre på i trafikken. Af samme årsag anbefaler han – på lige fod med både Rådet for Større Dæksikkerhed og FDM – at skifte til vinterdæk, så snart gennemsnitstemperaturen er under syv grader.

Kan være farligt
Hver vinter foretager Rådet for Større Dæksikkerhed en optælling af tusindvis af danske biler, hvor det undersøges, hvilke dæk der køres med. Seneste vinter kørte 7 procent på helårsdæk, mens 10 procent havde sommerdæk på.

– Helårsdæk er blevet populære, men det vil altid være et kompromis – som at bære den samme jakke hele året rundt. Helårsdæk er ikke et reelt alternativ til vinterdæk, men en alternativ løsning for de, der ikke kører langt og kan lade bilen stå, når der er sne og is. Den eneste rigtige løsning er i mine øjne at bruge vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren, forklarer Volker Nitz, der er direktør i Dækbranchen Danmark, der repræsenterer dækimportører og -forhandlere.

Vinterdæk påkrævet i nabolande
Hos QuickPot Næstved vurderer Christian Albertsen skiftet til et sæt ordentlige vinterdæk som den vigtigste forberedelse til vinteren. Selv hvis vinteren bliver lige så mild som de foregående, er gennemsnitstemperaturen stadig langt under grænsen på syv grader. Ifølge de markedsførende, uafhængige tests gennemført af den tyske bilistforening ADAC, når ingen helårsdæk en rating af vinteregenskaberne, der er lige så god som vinterdæk.