Det mest effektive værktøj til den gode Valentines date er øjnene. Øjnene har magt og er afgørende for, om din date bliver en succes. Louis Nielsen giver dig sammen med Joan Ørting fem tips til den gode øjenkontakt på din første date.

Om du går hjem med dit hjertes udkårne på første date kan afhænge af, hvor god du er til at holde øjenkontakt. Du kan ikke tvinge nogen til at forelske sig i dig, men med disse få tricks kan du forbedre din chance. Optikerkæden Louis Nielsen, der ser mange danskere i øjnene hver dag, guider dig sammen med sexolog og terapeut Joan Ørting til den optimale øjenkontakt, der kan gøre din date til en succes.

– Øjenkontakt er en kanal af uforklarlig magt. Den fungerer som et første skridt. Som det første trin på en stige mod en forbindelse, der kan vise sig at udvikle sig til et lykkeligt og succesfuldt forhold. Derfor taler man om, at øjnene har magt, forklarer Joan Ørting.

Øjnene siger mere end ord
Øjenkontakt bliver ofte omtalt som den vigtigste sociale kompetence og indgangen til sjælen. Det er ikke uden grund. Øjnene afslører nemlig din sindstilstand og dit humør – og er ifølge sexolog og terapeut, Joan Ørting, et vigtigt redskab til at skabe en følelsesmæssig forbindelse til din date.

– Øjnene siger mere end ord. Derigennem kan du hurtigt læse, om din date er interesseret eller ej. Øjenkontakt kan næsten føles som en berøring. Når du kigger et andet menneske i øjnene, viser du, at du er åben og modtagelig og vil den anden person, siger Joan Ørting.

Kærlighed ved første blik
Kigger man på forskning i kærlighed, viser den, at der findes kærlighed ved første blik. En gruppe forskere fra University of Holland har i 2017 undersøgt fænomenet og konkluderer, det eksisterer. Dog spiller den fysiske fremtoning også en væsentlig rolle i forhold til at blive forelsket.

600 personer, der ifølge deres egen overbevisning havde oplevet kærlighed ved første blik, blev studeret over en periode og interviewet af forskerne bag undersøgelsen. Fra denne gruppe indledte 92 procent et forhold efter første møde med en date – lige fra det øjeblik, de havde set deres udkårne i øjnene.

Ifølge forskerne giver øjenkontakt en følelse af tillid, sympati, selvsikkerhed og tryghed, som er årsagen til, at man taler om fænomenet “kærlighed ved første blik”.

Samtidig beviser videnskaben, at et helt bestemt stof udskilles ved lang øjenkontakt.

– Fastholder du øjenkontakten med en anden person i længere tid, begynder hjernen at udskille samhørighedshormonet kaldet oxytocin, der gør dig mere kærlig. Jo mere oxytocin, der strømmer undt i blodet, des større sandsynlighed er der for at blive forelsket, fortæller Pernille Lindhardt Mikkelsen, der er optisk konsulent og rådgiver hos Louis Nielsen og tilføjer:

– Tilstedeværelsen af mere oxytocin skruer op for lysten til at forstå din partner, lytte mere, vise mere empati og være mere kærlig og tillidsfuld. Synet er derfor vigtigt, når vi skal indgå i sociale relationer og knytte os til andre.

Øjenkontakt gør dig selvsikker
Hvis du lader andre se dig i øjnene, viser du, hvem du er. Et fast blik viser, at du står ved, hvem du er, og derfor virker mennesker, der tør se andre i øjnene, mere selvsikre og ærlige.

– Når du holder en andens blik, øger du din selvtillid og dit selvværd. Men det er vigtigt, at du tænker positive tanker om dig selv, mens du ser en anden i øjnene for at udstråle, at du er selvsikker, fortæller Joan Ørting.

Joan Ørtings fem tips til den gode øjenkontakt
– Hold øjenkontakten mere end tre sekunder, når I taler sammen. Mennesker, der fastholder øjenkontakt, virker mere ærlige og selvsikre på andre
– Se med et blødt blik (ikke stirre) – der skal være en kærlig energi i dine øjne, som signalerer åbenhed
– Hold øjenkontakten, både mens du taler og lytter – særligt når kvinden taler
– Se ind i venstre øje. Det er forbundet til den følelsesmæssige side af hjernen
– Værdsæt det intime rum, som opstår under øjenkontakt. Vær taknemmelig for, at personen, du er sammen med, lader sig se, og for den oplevelse I har sammen netop nu.

Foto: Louis Nielsen
Del på sociale medier