Banedanmark skal henover sommermånederne fremtidssikre banen en lang række steder for at sikre en stabil drift og en velfungerende bane til gavn for passagererne. 

Det skriver Banedanmark til Dit Næstved.

Der er et historisk højt aktivitetsniveau på jernbanen i hele Danmark. De eksisterende signaler er i gang med at blive udskiftet til et nyt moderne signalsystem på både S- og fjernbane, og der er fuld fart på elektrificeringen af banen.

Flere steder opgraderer Banedanmark også hastigheden, så det bliver muligt at køre hurtigere, en ny højhastighedsbane mellem København og Ringsted bygges færdig til næste år, og de bygger en ny transportkorridor til Europa over Femern.

Inden frugterne af en topmoderne jernbane med nyt signalsystem, elektrificering, højere hastighed, mulighed for flere tog med mere kan høstes, så skal Banedanmark bygge den nye jernbane – imens de kører på den gamle.

Det arbejde fortsætter over sommeren som traditionelt set er det tidspunkt på året, hvor der er færrest passagerer. Derfor er det også i denne periode, der er lagt flest anlægsaktiviteter.

Foto: DSB.

“Vi vil gerne sikre passagererne den bedst mulige drift, så de kan komme frem til tiden. Også i fremtiden. Derfor er det også nødvendigt, at banen vedligeholdes og fornyes fra tid til anden. I år er ingen undtagelse. På Sjælland skal vi i sommerferieperioden udføre to store renoveringer på henholdsvis Frederikssundsbanen og Kystbanen.

Gennemgående for strækningerne er, at skinnerne er slidte, og hvis vi ikke udskifter dem, ville vi blive nødt til at sænke hastigheden flere steder til gene for passagererne,” siger Steen Neuchs Vedel, anlægsdirektør i Banedanmark.

Sideløbende med de store fornyelsesaktiviteter på Sjælland er der også en stor renovering af den 45 kilometer lange strækning mellem Langå og Hobro, hvor skinner, sveller og ballast udskiftes, fordi de er slidte. Et arbejde, der er nødvendigt for at undgå forlænget rejsetid.

“Samlet set er der tale om fornyelser af banen, der giver gevinster mange steder i landet. Vi ved godt, at det i perioder kan være drøjt, når man skal over i bus eller er nabo til banen, men hvis vi ikke gennemfører arbejderne nu, vil det være til gene for de mange daglige pendlere, der hver dag sætter sig ind i et tog med forventning om at komme frem til tiden,” siger Steen Neuchs Vedel.

Elektrificering af strækningerne i Danmark er også en del af fremtidens transportform, og mellem Køge Nord og Næstved er Banedanmark i fuld gang med at rejse kørestrømsmaster og gøre klar til fremtidens el-tog. Og fra Fredericia til Lindholm er Banedanmark begyndt at gøre banen klar til elektrificering ved blandt andet at ombygge en række broer, så der kan blive plads til kørestrømsanlægget.

Hold dig opdateret på Rejseplanen og dsb.dk, som løbende vil blive opdateret med ændringerne.

Overblik:

  • Valby-Frederikssund: Fra den 1. juni om aftenen til og med den 26. august. Busser erstatter tog i hele perioden
  • Kystbanen: Fra den 29. juni om aftenen til og med den 12. august. Busser erstatter tog i hele perioden
  • Langå-Hobro: Fra den 30. juni til og med den 26. august. Busser erstatter tog i hele perioden (obs togbusser mellem Langå-Aalborg)
  • Orehoved-Nykøbing F.: Fra den 23. marts om aftenen til og med den 4. juni (Orehoved-Nykøbing F.) Busser erstatter tog i hele perioden
  • Nykøbing F.-Rødby Færge: Fra den 23. marts om aftenen til og med den 10. juni. Busser erstatter tog i hele perioden
  • Elektrificering Køge Nord-Næstved: Foregår løbende frem til begyndelsen af 2019. Der kører tog, mens vi arbejder, bortset fra en række aftener og weekender, hvor der vil køre busser i stedet.

GemGem