Mandag den 21. august starter de første 20 unge ud af 200, der i løbet af skoleåret 2017/2018 får tilbudt et tre-ugers intensivt læringsforløb på Næstved Ungdomsskole.

Intensive læringsforløb er forløb for elever i 7.-9. klasse på Næstveds folkeskoler, der bliver vurderet til at være ikke-uddannelsesparate samt unge mellem 15 og 17 år, der står uden for ordinær ungdomsuddannelse. Formålet med de intensive læringsforløb er at styrke elevernes faglige, sociale og personlige kompetencer sådan, at de bliver vurderet til at være uddannelsesparate senest ved udgangen af 9. klasse.

– Vi ved, at intensive læringsforløb giver elever et markant fagligt løft og motivationen til læring tilbage. Derfor har vi i Næstved Kommune valgt at investere i intensive læringsforløb, som i sidste ende gerne skal få flere unge i Næstved til at tage en ungdomsuddannelse, siger formand for Børne- og Skoleudvalget Søren Dysted.

Fokus på samarbejde og kommunikation
Undervisningen på de intensive læringsforløb er praksisorienteret undervisning i dansk og matematik, og der vil være fokus på, at eleverne træner deres samarbejds- og kommunikationsfærdigheder og bliver understøttet i at udvikle selvstændighed, motivation og selvtillid. Det er Næstved Ungdomsskole, der står for undervisningen.

– Vi har gode erfaringer og resultater fra lignende forløb, så vi er glade for at få muligheden for at udbyde intensive læringsforløb. Vi ved, at hvis eleverne skal have et læringsudbytte af forløbene på den lange bane, så skal folkeskolerne følge op på elevernes udvikling fra forløbene. Derfor har vi bl.a. indlagt overleveringsmøder mellem vores lærere og elevernes primærlærer i folkeskolen efter hvert forløb, siger leder af Næstved Ungdomsskole, Lisbeth Pedersen.

Skoleleder på Susåskolen Stefan Gents er meget opmærksom på, at folkeskolen også har et ansvar for, at de intensive læringsforløb bliver en succes for den enkelte elev.

– Det kræver et godt samarbejde mellem lærerne på Ungdomsskolen og folkeskolen om den enkelte elev, hvis læringskurven forsat skal stige efter et forløb. På folkeskolerne er vi glade for, at vi, sammen med Ungdomsskolen, har mulighed for at give vores elever et ekstra læringsboost de næste to skoleår. Den opgave, Ungdomsskolen kan løfte, er vigtig, og på sigt håber vi, at vi i folkeskolen selv får mulighed for at løfte opgaven, lyder det fra skolelederen.

En god investering
Som noget nyt er Børne- og Skoleudvalget og Beskæftigelsesudvalget gået sammen om, at finansiere de intensive læringsforløb. Begge udvalg har i en prøveperiode på to skoleår budgetteret med 500.000 kr. pr. år til forløbene.

– Vi i Beskæftigelsesudvalget ser det som en god investering i den forebyggende indsats at putte midler i intensive læringsforløb samtidig med, at unge, der er i vores målgruppe har mulighed for at benytte sig af forløbene. På sigt håber vi, at forløbene betyder, at vi får færre borgere ind i arbejdsmarkedssystemet, siger formand for Beskæftigelsesudvalget, Anette Brix.

Et intensivt læringsforløb varer tre uger. Der kommer til at være 10 hold à 20 elever pr. skoleår i skoleåret 2017/2018 og 2018/2019. Det er den unge selv, der ansøger om at få en plads på et forløb. For unge i 7.-9. kl. vedkommende foregår det i samarbejde med elevens primærlærer og for unge mellem 15 og 17 år foregår det i samarbejde med elevens vejleder fra Ungdommens Uddannelsesvejledninger. Ansøgningen skal underskrives af den unges forælder.