Ung og gammel kunstner forenes på Rønnebæksholm

Fra den 1. april viser Rønnebæksholm udstillingen Widnes, som viser værker af de to kunstnere Gordon Fazakerley og Martin Aagaard Hansen. Kunstnerne har aldrig mødtes i virkeligheden, men i arbejdet med at opspænde lærrederne efter den afdøde kunstner Fazarkerly, opdagede Martin Aagaard Hansen et spændende fællesskab imellem de to. Rønnebæksholm byder velkommen til fernisering lørdag d. 1. april kl. 13, hvor alle er velkomne.

De to kunstnere Gordon Fazakerley og Martin Aagaard Hansen er født med 51 års mellemrum og i to forskellige lande. Trods dette er der mange paralleller mellem deres maleriske praksis. I begge kunstneres værker finder man en form for rastløshed, der kommer til udtryk i flertydige motiver, der befinder sig i lag af kraftige farver eller sarte, hurtige blyantsstreger. At se på de to kunstneres værker kan være et næsten arkæologisk arbejde, hvor lag på lag af maling og streger delvist fremviser, delvist skjuler figurer og abstraktioner. I foråret 2017 åbner Rønnebæksholm en udstilling, hvor de to kunstneres værker mødes i udstillingen med den tvetydige titel ”Widnes”. Udstillingens koncept er udarbejdet af Martin Aagaard Hansen selv, der således udover at producere helt nye værker til udstillingen også udvælger værkerne af Fazakerley til udstillingen.

Værker fra arkiverne

Slægtskabet mellem Gordon Fazakerley og Martin Aagaard Hansen befinder sig ikke kun i det billedlige. Helt konkret kan man også tale om en form for samarbejde, for selvom Aagaard Hansen aldrig mødte Fazakerley mens han levede, så har han alligevel på sin vis arbejdet for ham. I en længere periode hjalp han til med at spænde Fazakerleys mange lærreder op på blændrammer, så de kunne katalogiseres og fotograferes. Et arbejde, der har givet et helt særligt indblik i Fazakerleys mange værker og som – når man ser på Aagaard Hansens egne værker – uden tvivl og meget bevidst har lagret sig i hans arbejde. ”Da jeg gravede rundt i stakkene med malerier fandt jeg, at værkerne begyndte at gro på mig. De var svære at placere, utrolige i deres farvesammensætninger af lag på lag af størknet oliemaling, fuld af tekstur, og med snørklede titler, som refererede til bøger han havde læst, ting han havde set, eller hans hjemby i det engelske” har Aagaard Hansen sagt om arbejdet.

Også helt konkret fortsætter noget af Fazakerleys arbejde i Aargaard Hansens værker, for flere materialer såsom maling og papir, har han arvet fra den ældre kunstner. På den måde er selve farvepaletten i flere værker gået i arv og fået nyt liv i Aagaard Hansens værker.

Widnes

Widnes er først og fremmest navnet på Gordon Fazakerleys fødeby – en industriby med godt 60.000 indbyggere i det nordvestlige England. Byen er central i Fazakerleys værker, der ofte indeholder forskellige referencer til barndommens by. Men byen Widnes ikke som sådan er til stede i udstillingens værker. I stedet er udstillingen Widnes et fiktivt sted, der rummer begge kunstneres værker. Et sted hvor de to kunstnere kan mødes i deres fælles tilgang til kunsten, men også med deres ofte forskelligartede maleriske udtryk. Aagaard Hansens Widnes tager ikke udgangspunkt i den biografiske person Gordon Fazakerley og det geografiske sted Widnes. I stedet er det et arbejde – samarbejde – med Fazakerleys kunstneriske projekt og ophav.

Widnes som titel spiller derved også på det udtalelsesmæssige sammenfald med det engelske ord for vidne, witness. Gennem udstillingsarbejdet bliver Aagaard Hansen en slags vidne til Fazakerleys liv og værk. Et liv og værk, der ikke kan skilles ad, og som Aagaard Hansen gennem sin egen kunstneriske praksis søger at afdække. Ikke fuldkomment, men i små glimt. På samme måde som figurationerne og figurerne i de to kunstneres værker for det meste kun ses i glimt for derefter at forsvinde igen.

Digteren og maleren Gordon Fazakerley (1937-2011) blev født i England og uddannet fra Central School of Arts and Craft i London i 1956. I starten af 1960’erne blev han en central del af gruppen Bauhaus Situationiste, der blev grundlagt af brødrene Asger Jorn og Jørgen Nash, og som holdt til på gården Drakabygget i det nordlige Skåne. Stedet var en slags ”frihedens værksted”, hvor der blev skabt kunst, happenings og protestaktioner. Fazakerleys værker er meget forskelligartede i deres udtryk – fra vilde farvekompositioner og ekspressive udtryk til maleriske landskaber i dæmpede farver.

Martin Aagaard Hansen (f. 1988) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og hans værker kan bedst beskrives som en hybrid mellem tegning og maleri. I hans værker finder man lag af farver, figurer og former, der først er blevet fremhævet og derefter vasket ned til et punkt, så de forskellige lag i billedet møder hinanden i en fragmenteret og skævvredet sammenhæng. Martin Aagaard Hansen modtog i 2016 Remmen Fondens kunstpris, der uddeles til en dansk, lovende kunstner under 32 år og ”Widnes” bliver hans første større udstilling i Danmark.

Der udgives et rigt illustreret katalog i forbindelse med udstillingen med tekst af Anna Vestergaard Jørgensen, Martin Aagaard Hansen og Bertil Osorio Heltoft.

Fernisering: lørdag d. 1. april kl. 13

Udstillingsperiode: 1. april – 25. juni 2017

Omvisninger i udstillingen:

Lørdag d. 8/4-Torsdag d. 20/-4-Søndag d. 30/4-Fredag d. 5/5-Lørdag d. 20/5-Søndag d. 18/6-Torsdag d. 22/6

Offentlige omvisninger er gratis for Rønnebæksholms gæster og varer 45 min.