Kommunerne tager IKKE ansvar for vejene, mener Ingeniører

I vores område er Faxe, Holbæk, Næstved og Slagelse kommuner hårdest ramt.

I mere end hver tredje danske kommune er vejbanerne så slidte, at det ifølge Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) går ud over både transporttid og trafiksikkerhed.

Det skriver Berlingske torsdag.

– Det er meget problematisk. Helt lavpraktisk betyder det huller i vejene og lavere sikkerhed. Dermed potentielt flere trafikulykker, køer og længere transporttid, siger Henrik Garver, formand for FRI, til Berlingske.

I vores område er Faxe, Holbæk, Næstved og Slagelse kommuner hårdest ramt. 12524238-elendige-veje-koster-millioner---1[1]

Veje får bundkarakterer

Ingeniørforeningen offentliggør torsdag en “state of the nation”-rapport, som giver de kommunale vejnet bundkarakterer.

Overordnet set er den danske infrastruktur ifølge rapporten i god stand, hvad angår jernbaner, havnene, lufthavnene og det statslige hoved- og motorvejsnet. Det samme gælder kloak- og spildevandssystemerne, som kommuner landet over har opprioriteret de seneste år efter storme som Bodil, Allan og Gorm. Kun de kommunale bygninger,  især vejnettene får ingeniørernes alarmklokker til at ringe.

Der mangler 75 milliarder kroner

Samlet set vil det ifølge rapporten fra FRI koste »50-75 mia. kroner« at indhente efterslæbet til »vedligehold, klimasikring, opgradering og mobilitetssfremmende tiltag frem mod 2020 på stats- og kommunevejnettet«.Næstved_Kommune_shield[1]

– Vores kommunalpolitikere får simpelthen ikke taget ansvar for vores infrastruktur. Man kan sammenligne det med, at de tager et kviklån i infrastrukturen. Man skal normalt skifte slidlaget på en vej efter ti til 12 år. Hvis du så udskyder vedligeholdet af vejen, begynder du at slide på nogle af de underliggende bindelag i vejen. Og lige pludselig bliver det meget, meget dyrere at renovere, siger Henrik Garver til Berlingske.

Ingeniørernes formand peger på, at det ifølge FRIs beregninger ville være billigere for kommuner, som ikke nu og her har råd til at renovere vejsystemet, at låne pengene i banken frem for at lade stå til.

– Det svarer til, at du fik lov til at betale din lejlighed eller dit hus af på 100 år. På den måde koster det dig færre penge per måned, men i det lange løb bliver det en rigtigt dyr udgift. Og den regning lander kun et sted: hos os som skatteydere, siger Henrik Garver.